Τρίτη 7 Μαρτίου 2017

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΡΙΤΗΣ ~ το φλέγον ζήτημα της... καύσης

Χαίρεται εραστές (και μη) της Ιστορίας +yannidakis
Οι μέρες που μας πέρασαν κάθε άλλο παρά αδιάφορες μπορούν να χαρακτηριστούν, καθώς κύλησαν ανάμεσα σε δυστυχήματα που κόβουν την ανάσα και μανιακούς κυνηγούς ταξιτζήδων. Στο πολυποίκιλο κολλάζ όμως της δραματικής επικαιρότητας ξεχωρίζει κατ’ εμέ και δίνει τροφή για άφθονο προβληματισμό μία σκηνή που εξελίχθηκε μέσα στο ελληνικό κοινοβούλιο για γερά στομάχια, και κυρίως για γερά μυαλά (θα εξηγηθώ παρακάτω). Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Άννα Βαγενά, έχοντας πρόσφατη την εμπειρία της απώλειας του συζύγου της Λουκιανού Κηλαηδόνη και της μετάβασης στη Βουλγαρία για αποτέφρωση, καταθέτει ερώτηση για τη δημιουργία αποτεφρωτηρίων στην Ελλάδα. Δυστυχώς, τα media στην πλειοψηφία τους επέμειναν στη συγκίνηση της κι όχι στην ουσία του ζητήματος.

 Η επιχείρηση “θάνατος” στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά επικερδής. Από το κύκλωμα (ναι, χωρίς εισαγωγικά) των μαρμαράδων-κεράδων-ανθοπωλών κ.τ.λ., από τους δήμους και τα χρήματα που τους χαρίζουν τα νεκροταφεία, από τους παπάδες και τα “χαρτζιλικάκια” τους, απ’ όπου και να το πιάσεις αυτό το ζήτημα έχει χρήμα. Κι αυτός είναι ο πρώτος και κύριος λόγος που τόσα χρόνια ως Ελλάδα έχουμε μείνει και σ’ αυτό το ζήτημα πίσω από τον ήλιο (είναι θλιβερό πλέον!). Διότι ναι, το να δίνεις στους πολίτες σου την επιλογή να ταφούν ή να καούν, είναι πολιτισμός και πρόοδος. Είναι σεβασμός σ’ εκείνους που δεν θέλουν να βιώσουν όλες τις ψυχοφθόρες διαδικασίες της ταφής, της εκταφής, των τελετουργιών κ.τ.λ. Δεν χρειάζεται θεωρώ να επεκταθώ, αντιλαμβανόμαστε όλοι. Είναι σεβασμός επίσης στους ανθρώπους των νεκρών, οι οποίοι αναγκάζονται πολλές φορές να ταξιδεύουν στη Βουλγαρία με σκοπό την αποτέφρωση, όπως η κυρία Βαγενά, μέσα στο πένθος και τη θλίψη τους.

Όσον αφορά το θρησκευτικό σκέλος της επίμονης άρνησης προς τα αποτεφρωτήρια, για το οποίο να τονίσω ότι πιστεύω πως περιορίζεται σε ορισμένα μικρότερα και γηραιότερα πληθυσμιακά τμήματα (ή έτσι θέλω να ελπίζω), θα τολμήσω να αναφερθώ σε σκοταδισμό. Όταν δίνεται το δικαίωμα της επιλογής, νόμιμα και δημοκρατικά, κάθε ένσταση αναιρείται. Ο καθένας επιλέγει ελεύθερα ό,τι θέλει για τη ζωή και το θάνατό του. Επιλέγει αυτό που θεωρεί σωστό και αξιοπρεπές. Τέλος συζήτησης.

Αν λάβουμε υπόψιν τα προηγούμενα δείγματα γραφής αυτής της κυβέρνησης, σίγουρα δεν μπορούμε να βασιστούμε στα λεγόμενα του Υπουργού Εσωτερικών Πάνου Σκουρλέτη για νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει τη δημιουργία ιδιωτικών αποτεφρωτηρίων. Μπορούμε ωστόσο να το κρατήσουμε στο νου μας και να διατηρούμε το θέμα στη δημόσια συζήτηση, μέχρι να κατακτήσουμε επιτέλους τα αυτονόητα. +Κωνσταντίνα Πορφυρού

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ

9 σχόλια:

  1. Αν και σπάνια σχολιάζω αναρτήσεις και άρθρα (και ειδικα σε φιλικα μου ιστολόγια) εν τούτοις θεώρησα καλό να πω λιγες σκεψεις στην αγαπητή Κωνσταντίνα ορμώμενος περισσοτερο από εκείνο το "προοδευτικό"... Τέλος συζήτησης....

    Θα τις πω λοιπόν (τις σκεψεις) ως σκοταδιστής και γηραιός... όπως με χαρακτηρισε.
    Πριν ξεκινησω θα πω οτι δηλώνω κι προσπαθώ να είμαι ένας ενσυνείδητος Χριστιανός Ορθόδοξος, πιστός στην Εκκλησία του Χριστού.

    Συμφωνώ ότι το θεμα της κηδείας έχει γινει επικεντρο εκμετάλλευσης και οικονομικών συμφερόντων (όχι φυσικά από την Εκκλησία αλλά από Δήμους που ελέγχουν τα Κοιμητήρια, και όλο το παρεμπόριο νεκροθάφτες, και γραφεια τελετών, μαρμαράδες κλπ)...
    Κι αυτό πρέπει να σταματήσει...
    Επίσης θα την αιφνιδιάσω, συμφωνόντας ότι θα πρέπει να φτιαχθούν αποτεφρωτήρια και στην Ελλάδα για όσους το επιθυμούν...

    Μέχρι λοιπόν εδώ συμφωνούμε...

    Η Εκκλησία με τις διδαχές της, και λόγω της θέσης, των πράξεων και τους τρόπου ζωής, και των λόγων των Αγίων και των Πατέρων της που αποτελούν για την Εκκλησία την Ιερά μας Παράδοση και λόγω του παραδείγματος του ίδιου του ιδρυτού της Εκκλησίας Ιησού Χριστού Υιού και Λόγου Του Θεού, που τάφηκε και δεν κάηκε, επιθυμεί οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί να θάβονται κι όχι να καίγονται...

    Συνεπώς οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί θα θάβονται και δεν θα καίγονται...
    Ολοι οι υπόλοιποι, άθεοι, αγνωστικιστές, αιρετικοί, αλλοθρησκοι κλπ... μπορούν ελεύθερα να καίγονται κλπ...
    Είναι τουλάχιστον αλαζονικό και γελοίο να επιθυμούμε από την μια να ονομαζόμαστε Ορθόδοξοι Χριστιανοί κι από την άλλη να δεχομαστε και να απορριπτουμε ο καθένας ότι απλά μας αρεσει κι ότι όχι...
    Ο Χριστός είπε "οποιος θέλει ας με ακολουθησει".... Δυστυχως για τους σημερινούς "προοδευτικούς φωταδιστές" ξέχασε να συμπληρώσει... "και να κάνει ο καθένας ότι του κατέβει"...

    Καταλαβαίνω την Αννα Βαγενα και το πένθος της, αλλά δυστυχώς οφείλω να πω ότι βρίσκεται σε τέλεια συγχιση (όπως και πληθος άλλων αυτοαποκαλούμενων Χριστιανών) όσον αφορά του τι λέει η Εκκλησία και γιατί το λέει...
    Ταυτόχρονα όλοι αυτοί δεν έχουν και καμία διάθεση να ακούσουν τα λόγια της Εκκλησίας μας και φυσικά ούτε και να τα δεχτούν κι επιμένουν στις απόψεις τους...
    Αυτομάτως λοιπόν εξέρχονται του σώματος της Εκκλησίας... οικειοθελώς.
    Είναι ξεκάθαρο ότι όλοι μας έχουμε παραπτώματα και δειχνουμε ανυπακοή στις εντολές της Εκκλησίας μας οσον αφορά την εν Χριστώ ζωή μας και τις αμαρτίες μας...
    Ομως ως Χριστιανοι οφείλουμε να γνωριζουμε την Αλήθεια και το ορθο ώστε να βλέπουμε και τα λάθη μας...
    Αν επειδή ετσι γουστάρουμε, τα λάθη μας τα χαρακτηρίσουμε σωστά γιατί απλά ετσι μας αρεσει τότε δυστυχώς η συνείδησή μας καταλαμβάνεται από αλαζονεία και η πίστη πάει περίπατο...

    Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι είναι δύσκολο για όσους από εμάς θέλουμε να ανηκουμε στην Εκκλησία του Χριστού να ακούσουμε τις κραυγές Σκουρλέτηδων, Βαγενών και διαφόρων άλλων και να τις τοποθετήσουμε υωηλότερα από φωνές όπως του Μεγάλου Βασιλείου, του Ιωάννη του Χρυσόστομου, Του Αγίου Γέροντος Παίσίου, του Αγίου Πορφυρίου και εκατοντάδων άλλων τεραστίων μορφών της Εκκλησίας στις απόψεις των οποίων στηρίζεται το δις χιλιετες οικοδομημα του Χριστού μας.

    (συνεχίζεται στο επόμενο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. (συνεχεια από το προηγούμενο)

    Αγαπητή μου Κωνσταντίνα,
    Το θέμα είναι κατά πόσον μπορεί κάποιος να λέει ότι είναι Ορθοδοξος Χριστιανός και ταυτόχρονα να φτιάχνει την πίστη του, όπως νομίζει ο ίδιος...
    Η Εκκλησία μας τελεί την νεκρώσιμη ακολουθία και κατόπιν θάβει το σώμα του νεκρού Ορθόδοξου Χριστιανού στο Κοιμητήριο...
    Αυτό είναι το τυπικό της...

    Οποιος δεν το θέλει απλά εξαιρείται από το τυπικό.... και ακολουθεί το τυπικό που επιθυμεί... κι όχι φυσικά το Ορθόδοξο...

    Δεν είναι δυνατόν να επιλέγω από το τυπικό και την Ιερή Παράδοση της Εκκλησίας μας μόνο τα κομμάτια που επιθυμώ....

    Αν αυτό το επέτρεπε η Εκκλησία τότε θα μπορούσε κάποιος να πει "εγώ θέλω να με θάψετε Ορθόδοξα να μου διαβάσετε και ένα τρισάγιο στο μνήμα, αλλά δεν γουστάρω την νεκρώσιμη ακολουθία..."

    Κάποιος άλλος θα μπορούσε να πει "εγώ επιθυμώ να μου διαβάσετε την νεκρώσιμη ακολουθία, αλλά μερικά κομμάτια της δεν μου αρέσουν και δεν θέλω να μου τα διαβάσετε..."...

    Επίσης κάποιος τρίτος θα μπορούσε να πεί "εγώ επιθυμώ πολιτική κηδεία, αλλά κατόπιν αφού με θάψετε με πολιτική κηδεία να μου τελείτε τα τρισάγια και τα μνημόσυνα..." ή πάλι "θέλω να με θάψετε Ορθόδοξα με νεκρωσιμη ακολουθία, αλλά δεν θέλω μνημόσυνα και τρισάγια..." και πάει λέγοντας...

    Ετσι λοιπόν δεν γίνεται να λέω θέλω να με διαβάσετε με το Ορθοδοξο τυπικό και να μου τελέσετε την Ορθοδοξη Νεκρώσιμη Ακολουθία και κατόπιν να με κάψετε...
    Και όσοι Ιερείς το κάνουν κι όσες Μητροπόλεις μπορεί να το επιτρέψουν είναι μέγα λάθος και θα το χρεωθούν...

    Ελπίζω να μην παρεξηγηθεί η καλή μου πρόθεση για επεξήγηση του θέματος της καύσης.
    Αλλωστε ξέρω ότι όλα τα άρθρα του εξαιρετικού και φιλικού μας ιστολογιού Yannidakis εχουν την αρχή του Προβληματισμού...

    Και όντως το άρθρο σου αγαπητή Κωνσταντίνα αποτελεί ακριβώς αυτό ένα έναυσμα για προβληματισμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ...και μια απαιτούμενη συμπληρωση.
    Αγαπητη Κωνσταντίνα λες οτι ευθυνονται (για το αίσχος της εκμεταλλευσης) και οι "παπαδες με τα χαρτζιλικια τους"...
    Οι παπαδες που παιρνουν χαρτζιλικια υπο την μορφή ταριφας ειναι καταδικαστεοι και πρεπει να τιμωρουνται από τις Μητροπόλεις... αν δεν τιμωρουνται ειναι λαθος...

    Αλλο φυσικα ειναι αυτο κι άλλο να δινει αν θέλει και οτι θελει ο πιστός στον ιερέα...
    Ο Ιερέας είναι υποχρεωμενος να τελεί τα μυστηρια και τις ακολουθίες, τα μνημοσυνα τα τρισαγια κλπ ΧΩΡΙΣ χρηματα. Γι αυτο εχει και τον μισθό του... οπως και οι νεωκόροι και οι ψαλτες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με αφορμή όσα γράφτηκαν και από την αρθρογράφο αλλά και από το σχόλιο του κου Θάνου Κουκ που προηγήθηκε θα ήθελα κι εγώ με την σειρά μου να συμβάλλω στην συζήτηση με την δική μου ταπεινή γνώμη. Σας δηλώνω εξαρχής ότι είμαι Ελληνίδα Χριστιανή Ορθόδοξη από επιλογή και όχι κατά παράδοση, αλλά έχω ένα δημιουργικό κατ εμέ αλλά ενοχλητικό κατά άλλους ελάττωμα. Σκέφτομαι.
      Θα ήθελα λοιπόν απάντηση για το ποιός είναι εκείνος, εκτός από τον Κύριο, που θα με εντάξει σε κλίμακα αξιολόγησης και θα με κατατάξει χαμηλά, αν ζήσω ολόκληρη την ζωή μου κάνοντας τον Χριστιανισμό πράξη ζωής και προσφέροντας στον συνάνθρωπό μου αλλά θελήσω να καώ αντί να ταφώ.
      Και ακόμη και αν αυτό είναι αμαρτία, σε ποιο σημείο λέει το Ευαγγέλιό μας ότι ο Θεός είναι εκδικητής των αμαρτωλών;
      Εγώ πιστεύω πως η θρησκεία μας είναι διαφορετική επειδή ο Θεός τον οποίο ευαγγελίζεται είναι Θεός συμπόνιας, αγάπης και ταπείνωσης. Κι αν κάποιος ζεί σύμφωνα με τις προσταγές του δεν θα του στερήσει την θέση δίπλα του επειδή αντί να ταφεί αποτεφρώθηκε.
      Στην ουσία τώρα η αποτέφρωση είναι πράξη πολιτισμού και αν θέλετε και σεβασμού στο σώμα που μέχρι χθές φιλοξενούσε την ψυχή γιατί ο κορεσμός και η απαξία των σχετιζόμενων με τα Κοιμητήρια (Δήμων, Επαγγεματιών,κλπ) είναι πραγματικά προκλητική.
      Εξάλλου ας μην ξεχνάμε ότι κρινόμαστε για τις πράξεις μας και αν η μοναδική αμαρτία της ζωής μας είναι η επιλογή μας να αποτεφρωθούμε, τότε ας την επωμισθούμε αγόγγυστα και ας αναμένουμε την κρίση του Θεού κι όχι των ανθρώπων.

      Διαγραφή
    2. Αγαπητη Γεωργία για μενα προσωπικα το "Σκεφτομαι" ειναι ενα εξαιρετικο προσόν το οποίο δυστυχώς έχει αρχίσει να εξαφανιζεται επικίνδυνα στην εποχή μας στους ανθρώπους...

      Θα ξεκινησω την απαντηση μου λεγοντας αρχικά ότι το θεμα της καυσης το ανοιγεις αρκετα και βαζεις κι άλλα θεολογικά θεματα στην συζητηση... αλλά δεν πειράζει.

      Καταρχήν ο Θεός δεν εκδικείται κανεναν ανθρωπο...
      Ειναι μαλλον περιττο να απαριθμησουμε τις ιδιοτητες του Θεου εφόσον θεωρώ οτι της γνωριζεις...
      Υπαρχει μια ιδιότητα όμως που στην προκειμένη περίπτωση φαίνεται να την παραβλεψες..
      Την Δικαιοσύνη.

      Οι αμαρτωλοί εφόσον επιλέγουν μεσω της αμαρτίας που ελεύθερα προτίμησαν την απομάκρυσνη από τον Λόγο Του θεωρείς ότι είναι δίκαιο από πλευράς Του Θεού να τους συμπεριφερθεί με τον ίδιο τρόπο που θα συμπεριφερεθί στους πιστούς;
      Και προσεξε τα λογια μου;
      Ολοι ειμαστε αμαρτωλοί... και μεχρι και την τελευταία στιγμή της ζωής μας η θεία δικαίοσύνη με ένα ίσως απλό "ημάρτον Κύριε" να μας σώσει... Αυτό ΜΟΝΟ ο Κύριος το γνωρίζει...
      Ομως αυτός που μέχρι το τέλος της ζωής του αλλά και στην τελευταία του στιγμή δεν θα πει αυτό το ήμαρτον, θα είναι δίκαιο από πλευράς Του Θεού να κάνει κατί ξεχωριστό;

      Μηπως και η στάση της ίδιας της Εκκλησίας μας που ειναι του Χριστού δεν έχει αυτην την δικαιη στάση;
      Μπορει να βαφτίστηκα Χριστιανός Ορθοδοξος, αλλά επέλεξα ελευθερα μεχρι το τέλος της ζωής μου να δηλώνω άθεος... Εσυ το θεωρείς σωστό με το στανιό να θέλει η Εκκλησία Μη σεβόμενη την στάση ζωης του αθέου αυτού ανθρωπου να επιθυμει να τον θάψει ως Ορθόδοξο Χριστιανό;
      Δεν απαιτεί ο σεβασμός προς τον νεκρό και τις εν ζωή πεποιθήσεις του, να του δίνει το δικαίωμα της μη χριστιανικης ταφής για παράδειγμα;

      Πως λοιπον ο Θεός να θελει να παρει στην Βασιλεία Του καποιον ο οποίος δεν ηθελε βρε αδερφε ελευθερα καμια σχεση μαζι Του;
      Οταν λοιπόν η ψυχη αυτη θα απομακρυνθεί μετά θανατον, από τον Θεό (πραγμα που για αυτην θα ειναι κολαση... εφοσον η ψυχη ειναι πλασμενη να αποζητά τον Θεό δημιουργό της) θα ειναι δίκαιο ή άδικο;

      Η συμπονοια και η ταπεινωση και η αγαπη που δειχνει ο Θεός στον ανθρωπο δεν μπορεί να ειναι λοιπόν μονοπλευρη από την πλευρα Του Θεού...
      Κι όμως πρεπει να καταλαβουμε ότι η δικαιοσυνη του Θεού είναι απειρως καλύτερη απο των ανθρώπων κι αυτό φαίνεται από την παραβολή του Ασωτου... (διότι οι ανθρωποι με την δικη τους δικαίοσύνη δεν θα δεχονταν ουτε την συγνωμη του ασωτου αλλά και να την δεχονταν θα τον ειχαν παντα παρακατιανο μπροστα στον δίκαιο αδερφο)
      Ο ένας (ο ασωτος υιος) έζησε την ζωούλα του, την γλεντησε κι οταν τελικα καταστραφηκε γυρισε μετανοιωσε ζητησε συγνωμη και ο Πατερας τον εβαλε στην Βασιλεία Του, ενώ ο άλλος ο δίκαιος έζησε παντα με το θελημα του Πατερα του... Κι ομως ο Πατερας τους τιμησε ιδια.

      Τι θα πρεπει να κανει ο Πατέρας γι αυτόν τον Ασωτο που δεν γυρισε ποτέ στην πατρικη αγκαλιά;
      Ο Θεός λοιπον δεν εκδικείται αλλά αποδίδει δικαιοσύνη.

      (συνεχεια στο επομενο)

      Διαγραφή
    3. Ας ερθουμε τωρα στην καυση που ειναι το φλεγον ζητημα...
      Συμφωνω και τα ειπα οσα έπρεπε, για την εκμετάλλευση γυρω απο το θεμα της ταφης που πρεπει με καποιον τροπο να σταματησει (κι αυτο με πρωτοβουλια της Πολιτείας κι όχι της Εκκλησίας)...

      Και βεβαια συμφωνω οπως ειπα να γινουν αποτεφρωτηρια για τους ΜΗ Χριστιανους...
      Την επιμονη ομως αυτη για τους Χριστιανους συνεχιζω να μην την καταλαβαίνω...

      Εφοσον καλη μου φιλη Γεωργία θεωρείς ότι είναι πράξη πολιτισμου η καυση κι εγω προσωπικα την θεωρω αίσχος και ασεβεια προς τον νεκρό θα το θεσω λιγο διαφορετικα...

      Εφοσον λες ότι είσαι πιστή Ορθόδοξη Χριστιανή θεωρώ ότι έχεις ευλάβεια και πάντα επιθυμείς να τιμάς και να προσκυνάς όταν βρίσκεσαι μπροστά στα άγια σκηνώματα και στα ιερά λείψανα των Αγίων της Εκκλησίας μας με τα οποία είναι γεμάτη η πατρίδα μας και χαρίζουν ευλογία για τους πιστούς στα μέρη που βρίσκονται και σε όσους τα επισκεπτονται για προσκύνηση.
      Τα Αγια λειψανα ευωδιάζουν, μυροβλυζουν.... η στάχτη;

      Αν λοιπόν η Εκκλησία μας επιθυμούσε τα 2000 αυτά χρόνια που πορεύεται με τις εντολές του Κυρίου μας να καίει όλους τους νεκρούς σε ποια σκηνώματα και λείψανα και ιερά οστά θα προσευχόμασταν;
      Αν εσυ ή ίδια όπως είναι δυνατόν εφόσον είσαι βαπτισμενη Χριστιανή ορθόδοξη, αγιοποιηθείς μεσα απο την εν Χριστω ζωή σου, για ποιο λόγο νομίζεις ότι ο Κύριος δεν θα επιθυμούσε το σκηνωμά σου να φυλάσσεται και να τιμάται και να θαυματουργεί;
      Υπαρχει καποιος Αγιος της Εκκλησίας μας που οπως ξερουμε όλοι είχαν πληροφόρησει από τον Θεό που να είπε ότι ο Χριστός θέλει να καιγονται οι νεκροί Χριστιανοί;

      Αγαπητη μου φιλη θα κλείσω με την τελευταία σου παραγραφο... αλλά με αντίθετο τρόπο ειπωμενη...
      Κρινόμαστε για τις πράξεις μας και οι αμαρτίες μας ούτως ή άλλως είναι αρκετές, ελπίζουμε όμως μέχρι το τέλος της ζωής μας να απαλλαγούμε με Μετανοια και Εξομολογηση από αυτές, ας μην επωμισθούμε λοιπόν μία ακόμα που ίσως είναι και σοβαρή, λογω απλά μια αλαζονείας και αντιπαλότητας προς το θέλημα Του Θεού... Εγω προσωπικα δεν θελω καμία αμαρτία να επωμισθώ και ούτε κι αυτήν λοιπόν... Δεν παίζω με την σωτηρία μου στοίχημα...

      Παρακαλω αν θελεις διαβασε ενα πολυ διδακτικό πόνημα του π. Νικόλαου Χατζηνικολαου για την καυση των νεκρων και την θεση της Εκκλησίας.
      http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/tributes/nikolaos/burial-burning1.htm

      Σε ευχαριστω.

      Διαγραφή
  4. Καλησπέρα. Θα αποφύγω τις εισαγωγές και θα μπω απευθείας στο θέμα για να διατηρηθεί η σπίθα του ενδιαφέροντος ζωντανή! Οι λίγες μου παρατηρήσεις: α) "Σκοταδισμό" χαρακτηρίζω φυσικά όχι την πίστη ή τα ταφικά έθιμα της θρησκείας και των εκαστοτε πιστών, αλλά την απίστευτα συντηρητική μερίδα που επιμένει στην άρνηση στη δημιουργία αποτεφρωτηρίων. Αφήνω όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην έγινα σαφής... β) όσον αφορά τη σχέση θρησκεύματος-τρόπου ταφής, πράγματι ισχύουν όσα αναφέρεις, ότι δηλαδή είθισται και τελετουργικά επιβάλεται να υπάρχει άμεση συνάφεια, ωστόσο είναι γεγονός ότι ο κόσμος έχει απογοητευτεί απο καταστάσεις, έχει απομακρυνθεί από την εκκλησία, έχουμε ένα πολύ μεγάλο κύμα χριστιανών που κρατούν τη χριστιανική πίστη και ουσία δίχως τη σχέση με την εκκλησία. Σωστό ή λάθος, εφικτό ή ανέφικτο, δεν είμαι αρμόδια να το κρίνω. Είναι όμως μια πραγματικότητα ανθρώπων κι αυτή, που ζητά τρόπο έκφρασης (και ταφής)! γ) και για να κλείσω, θα ήθελα να σε ευχαριστήσω γιατί χάρηκα πολύ που ακούστηκε και η άλλη άποψη, και δη τόσο εμπεριστατωμένη (αν θέλεις με πιστεύεις)! Ετσι είναι πληρέστερο το άρθρο και ο ίδιος ο προβληματισμός... Εν κατακλείδι και κατ' ουσίαν, νομίζω πως κι οι δύο συμφωνήσαμε πως καλό και σωστό είναι να υπάρχουν όλες οι επιλογές, κι ο καθένας ας πράξει κατά συνείδηση! Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χαίρομαι αγαπητοί μου φίλοι που μπορουμε να ανταλλάξουμε αποψεις με βάση το ενδιαφέρον αρθρο της Κωνσταντίνας.
    Θα ξεκινησω με μια μικρη απάντηση στην αγαπητή Κωνσταντίνα.

    Με το σχολιο σου και πάλι εν πολλοίς θα συμφωνησω και με την διευκρίνησή σου.
    Επίσης συμφωνω και με το σχόλιο που κανεις ότι λογω λαθών εκκλησιαστικών στελεχών κυρίως και δη ανωτέρων, ένα σημαντικό μέρος των πιστών έχει απογοητευτεί κι έχει απομακρυνθεί από την Εκκλησία αλλά συνεχίζει να δηλώνει πίστη στην Ορθοδοξία μας.

    Εγω Κωνσταντίνα θα το θέσω όμως όπως οφειλω σε απόλυτη βάση που θα δείξει όμως και ποια πρέπει να είναι η ορθή μας στάση πανω σε αυτο το θέμα...
    Τα λάθη των κληρικών αναλόγως του μεγέθους τους είναι δυνατόν ακόμα και να τους θέσουν ουσιαστικά εκτός του σώματος της Εκκλησίας μας... πχ λάθη που έχουν να κανουν με τον οικουμενισμό...
    Μικρότερα λάθη που περισσοτερο συγκαταλέγονται στις αμαρτίες, φέρουν την δικη τους ευθύνη και βαρυνουν με τρομερά δυσβάστακτο βάρος τους κληρικούς που τα διαπραττουν... πχ χρηματισμός...
    Γι αυτό και πρεπει και οφείλουν οι ιερείς και οι αρχιερείς να τηρούν τον Λογο Του Θεού πρώτα στην δικη τους ζωή και μετά να απαιτούν το ίδιο από τους πιστούς...
    Αυτό φυσικά δεν ειναι παντα εφικτό γιατι κι αυτοί είναι ανθρωποι ας μην το ξεχναμε και παντα πρεπει να εχουμε κι εμείς απεναντί τους συγχωρητική διάθεση...

    Ωστόσο καλη μου φιλη θα πρεπει να δουμε και την δικη μας στάση ως απλών πιστών Χριστιανών Ορθοδοξων...
    Πρεπει αραγε να απομακρυνόμαστε από την Εκκλησία που είναι μητέρα για όλους μας απο τα λάθη αυτά;
    Μηπως τελικά η απομάκρυνση αυτή πληττει περισσοτερο εμάς τους ίδιους παρά τους αμαρτάνοντες κληρικούς;
    Οφείλουμε να βρισκομαστε ΠΑΝΤΑ κοντα στην Εκκλησία μας διότι έτσι παντα θα μας δίνεται η ευκαιρία να βελτιώσουμε και να σωσουμε εντέλλει τον εαυτό μας...
    Μακρυά από την Εκκλησία μας πρεπει να ξερουμε ότι έχουμε σαφεστατα πολυ λιγοτερες ελπιδες σωτηρίας..
    Κι οχι ακριβως λογω της αποστασης αυτής καθεαυτης, αλλά κυρίως διότι μακρυά απο την Εκκλησία αναπόφευκτα χάνουμε την επαφή και με τον Χριστο μας...

    Κι αυτο δεν το λεω διοτι ο Χριστός κατοικει μονο εκεί βεβαια εφόσον ειναι πανταχου παρον...
    Το λεω διοτι στην Εκκλησία μας δίνονται πολυ συχνοτερα αφορμές προβληματισμου για την ζωή μας αλλά και κατι πολυ βασικοτερο για την σωτηρία μας, τελουνται τα Ιερά Μυστήρια ενα εκ των οποίων ειναι απόλυτα απαραίτητο για την σωτηρία της ψυχής μας, η Εξομολόγηση...

    Μην ξεχναμε αγαπητη μου Κωνσταντινα οτι ο ιδιος ο Χριστός ηξερε οτι οι ιερείς και οι αρχιερείς μπορεί να είναι αμαρτωλοί και λανθασμένοι στον τρόπο ζωής τους, γι αυτό και έλεγε στους απλους πιστούς ανθρωπους της εποχής εκείνης στο Ισραηλ με τους Φαρισαίους, να ακούνε αυτά που λένε αλλά να μην κάνουν αυτά που τυχόν κάνουν...

    Νομίζω οτι ειναι χρεός μας ως πιστών Ορθοδοξων να προσπαθησουμε να βρουμε τους πνευματικούς εκείνους κληρικούς (που σε διαβεβαιώνω οτι υπαρχουν γυρω μας) που με διακριση και αγιοτητα βίου θα μας βοηθησουν να δουμε την αληθεια και να πλησιάσουμε τον Θεό...

    Σε ευχαριστω πολύ και καλο βραδυ επισης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ως άτομα του κλάδου νομίζουμε πως το θέμα των χρημάτων που θίγεις είναι λίγο άτοπο.Όσο και αν χάνει ένα μέρος του "κύκλου" αντίστοιχα κάποιο άλλο κερδίζει.Για παράδειγμα χάνει ο μαρμαράς αλλά τα γραφεία τελετών αντιστοιχα κερδίζουν περισσότερα.Εκτός αυτού υπάρχει ψηφισμένο νομοσχέδιο εδώ και περίπου 20χρόνια για την δημιουργία ιδιωτικών αποτεφρωτηρίων. Τώρα το που κολλάει το όλο θέμα είναι μεγάλη συζήτηση. Σίγουρα πάντως όπως και σε κάθε άλλη πτυχή της πραγματικότητας μας πρέπει να υπάρξει εξέλιξη και σε αυτό το τομέα. Για εμάς ίσως περισσότερο θέμα εκκλησιαστικό παρά πολιτικό.
    καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Προβληματίστηκες; σχολίασε το