Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

ΨΗΓΜΑΤΑ ΠNEΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ~ θρησκεία και επιστήμη ως δύο τέμνουσες ιδέες

αποκωδικοποιώντας τα μηνύματα της θρησκείας προβληματιζόμαστε σε ζητήματα της κοινωνίας

Αυτόν τον μήνα διεισδύουμε στα άδυτα μιας ιστορικά καθολικής αναμέτρησης ανάμεσα στην θρησκεία και την επιστήμη. Η απάντηση που σπεύδουν το τελευταίο διάστημα να δίνουν εκατέρωθεν οι πλευρές προς τόνωση της ενδεχόμενης κόντρας είναι πως θρησκεία και επιστήμη συμβαδίζουν, όμως η μελέτη των βιβλίων της επιστήμης ή αυτών της θρησκείας, οδηγεί πάντα σε αδιέξοδα. Η αφορμή για το σημερινό κείμενο πάρθηκε από ένα διαγώνισμα σε αμερικάνικο σχολείο. Ο καθηγητής σε μία ερώτηση πολλαπλής επιλογής ρώτησε: "Η Γη δημιουργήθηκε από..." οι επιλογές όπως βλέπουμε και από την εικόνα, ήταν: 
(α) Δίας
(β) Ηρακλής
(γ) Θεός
(δ) Εξωγήινους
Ο μαθητής -που αξίζει να παρατηρήσουμε πως στις υπόλοιπες ερωτήσεις επέλεξε τις σωστές απαντήσεις- αποφάσισε να δημιουργήσει και μία απάντηση (ε) στην οποία έγραψε "το Big Bang" και τελικά αυτό και κύκλωσε. Όπως βλέπετε, ο καθηγητής του διέγραψε την ερώτηση υποδεικνύοντας μάλιστα ως σωστή απάντηση την (γ).

Σε αυτό το παράδειγμα θα διαπιστώσουμε πως περικλείεται ολόκληρο το ζήτημα της άτυπης κόντρας μεταξύ επιστήμης και θρησκείας. Βλέπετε, ο καθηγητής δεν ρώτησε πως δημιουργήθηκε η Γη, αλλά ποιος την δημιούργησε. Οπότε σίγουρα ο μαθητής έδωσε την λάθος απάντηση, αφού ο κύριος Big Bang δεν ήταν κάποια οντότητα, αλλά μία μεγάλη έκρηξη. Τι συμβαίνει όμως εδώ;

Ας δούμε τι απαντάνε σε αυτές τις δύο ερωτήσεις τα δύο "στρατόπεδα".
  • Η επιστήμη μπορεί σχεδόν βέβαιη να μας διδάξει πως το Σύμπαν και κατ' επέκταση η Γη δημιουργήθηκαν από τη μεγάλη έκρηξη του Big Bang. Οι δυνάμεις και οι πιέσεις που ασκήθηκαν έκτοτε, καθώς και οι κλιματικές αλλαγές έφεραν την εξέλιξη της ζωής που τελικά έφτασε στο σήμερα. Σε αυτό που κανένας επιστήμονας δεν μπορεί να απαντήσει, είναι το πως δημιουργήθηκαν οι συνθήκες ώστε να επιτευχθεί αυτή η μεγάλη έκρηξη. Μιλάμε για συσσωρευμένες δυνάμεις απίστευτου μεγέθους που με κάποιο τρόπο απελευθερώθηκαν. Ποιος όμως; Ποιος έκανε αυτό το πρώτο βήμα; Άγνωστο
  • Η θρησκεία μελετά κυρίως την άλλη μεταβλητή. Το ποιος. Μας λέει ξεκάθαρα ότι ο Θεός έπλασε ότι σήμερα ο άνθρωπος βλέπει. Είναι η οντότητα που έδωσε την "κλωτσιά" ώστε όλα να ξεκινήσουν να λειτουργούν. Όπως γνωρίζουμε, η Βίβλος και η Καινή Διαθήκη απαρτίζονται από βιβλία που αφενός περιγράφουν ιστορικά γεγονότα και αφετέρου μας διδάσκουν τις θεωρίες της θρησκείας. Όπως οι ίδιοι οι θεολόγοι παραδέχονται τα βιβλία αυτά βασίστηκαν στις παραβολές ώστε να είναι περισσότερα ευνόητα στους αναγνώστες τις εποχής που επί το πλείστων ήσαν άτομα χαμηλού μορφωτικού επιπέδου. Έτσι, όταν διαβάζουμε στην Γένεσις πως ο Θεός έπλασε τον Αδάμ και από το πλευρό του έφτιαξε την Εύα, μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως δεν συνέβησαν ακριβώς έτσι τα πράγματα. Αντίστοιχα, όταν διαβάζουμε στο ίδιο βιβλίο πως ο Θεός χρειάστηκε έξι μέρες για να φτιάξει τον κόσμο, μπορούμε να διακρίνουμε πως κάθε "ημέρα" αντιστοιχεί σε μία τεράστια χρονική περίοδο στην οποία συνοπτικά αναφέρεται η εξέλιξη που η επιστήμη σήμερα είναι σε θέση να μας εξηγήσει με μεγαλύτερη ακρίβεια.
Αν μελετήσουμε λίγο περισσότερο χωρίς προκατάληψη από την μία ή την άλλη πλευρά, θα διαπιστώσουμε πως η ιστορία του ενός δεν αναιρεί την ιστορία του άλλου. Απλά ο ένας ασχολείται με το πως και ο άλλος με το ποιος. Αντίθετα κανείς από τους δύο δεν μπορεί να απαντήσει ικανοποιητικά στο ζήτημα με το οποίο ασχολείται ο άλλος! Συμπερασματικά λοιπόν, διαπιστώνουμε πως ο καθηγητής δεν είχε άδικο, όπως και ο μαθητής δεν είχε άδικο, απλά ο δεύτερος απάντησε σε λάθος ερώτηση. Απάντησε στο πως, όταν ερωτήθηκε για το ποιος. Αντίστοιχα, η επιστήμη δεν αναιρεί τη θρησκεία όπως και η θρησκεία δεν αναιρεί την επιστήμη. Στο παρελθόν ο ένας ένοιωθε να απειλείται από τον άλλο, όμως σήμερα οι δύο πλευρές αποτελούνται σιγά-σιγά από προοδευτικά άτομα με όρεξη να συνεργαστούν και να αλληλοσυμπληρωθούν και όχι να κοντραριστούν. Άλλωστε, οι δύο "θεωρίες" συχνά τέμνονται όταν επιστήμονες αποδέχονται το παραφυσικό που η θρησκεία ονομάζει θεϊκή παρέμβαση ή θαύμα :[ 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

4 σχόλια:

  1. Τὸ θάρρος χωρὶς εὐγένεια γίνεται θράσος.
    Ἡ εἰλικρίνεια χωρὶς εὐγένεια γίνεται βαρβαρότητα.
    Οἱ ἀρετὲς πρέπει νὰ ἐξισορροποῦνται καὶ νὰ μὴν φτάνουν στὰ ἄκρα.
    Ἡ ἐπιστήμη χωρὶς τὴν θρησκεία εἶναι κουτσή.
    Ἡ θρησκεία χωρὶς τὴν ἐπιστήμη εἶναι τυφλή.
    Εἶναι τόσο ἀνόητοι οἱ τυφλοὶ πιστοὶ μιᾶς θρησκείας, ὅσο ἀνόητοι εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ πιστεύουν τυφλὰ στὴν ἐπιστήμη.
    Η τυφλή πίστη δημιουργεί μίσος, πόνο και πόλεμο.
    Αὐτὸ ποὺ βλέπετε γύρω σας σὰν «ἀνθρώπινο πολιτισμὸ» δὲν εἶναι παρὰ τὸ ἀποτέλεσμα τῆς τυφλῆς, βίαιας, ἀκραίας πίστης.
    Πίστης στὸν θεὸ ἢ στὴν ἐπιστήμη.
    Ἡ τυφλὴ πίστη εἶναι ἕνα ἄκρο ποὺ θὰ πρέπει νὰ ἀποφεύγεται.
    Οἱ σοφοί το ἔχουν κάνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. συμπληρωματικό του κειμένου το σχόλιο σου και σε ευχαριστώ πολύ :[

      Διαγραφή
  2. Ανέβασα στην σελίδα μου ένα πιο ολοκληρωμένο
    "σχόλιο" για το θέμα.
    (ΝΑ ΚΑΝΩ ΚΑΙ ΛΙΓΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Προβληματίστηκες; σχολίασε το