Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΡΙΤΗΣ ~ πόσο ηθικό μπορεί να είναι το marketing;

Καληνωρίσματα. Η είδηση για την δολοφονία της κοπέλας του διάσημου imageαθλητή του στίβου Oscar Pistorius, ασφαλώς συγκλόνισε. Ένας άνθρωπος που αποτέλεσε πρότυπο για αμέτρητους αθλητές αλλά και γενικά ανθρώπους με ή χωρίς κινητικά προβλήματα, βρέθηκε να έχει δολοφονήσει την κοπέλα του, ενώ των ερευνών αποδείχθηκε πως έκανε χρήση ορμονών και πως παράλληλα διατηρούσε λογαριασμούς σε τράπεζες του εξωτερικού.

Για όσους δεν ξέρετε, ο Pistorius είναι αθλητής του στίβου που αγωνίζεται με προσθετικά μέλη στα πόδια του και η επιτυχία του ήταν τόσο μεγάλη που πήρε άδεια για να αγωνιστεί και στους κανονικούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Αντιλαμβάνεται κανείς πως η παρουσία και τα επιτεύγματα του έδιναν θάρρος σε τόσο κόσμο με παρόμοια προβλήματα. Όταν ένα δημόσιο πρόσωπο γίνεται πρότυπο για τον οποιοδήποτε λόγο, τότε πλουτίζει κιόλας!

Σε αυτό συμβάλλουν οι εταιρείες-χορηγοί που εκμεταλλεύονται την επιρροή του αθλητή (ή καλλιτέχνη κλπ.) για να προωθούν τα προϊόντα τους. Αθλητές μαγειρεύουν, ξυρίζονται, λούζονται και εκτός ότι κερδίζουν χρήματα, γίνονται ακόμα πιο οικείοι στα δικά μας μάτια που τους αποθεώνουμε περισσότερο.

Κάποια στιγμή όμως έρχεται η ώρα της “αποκαθήλωσης”. Συνήθως λόγω ηλικίας ο αθλητής-αστέρας αντικαθίσταται από τον νέο πολλά υποσχόμενο συνάδελφο του. Εκείνος έχει πιο πολλά χρόνια μπροστά του, άρα οι εταιρείες επενδύουν σε αυτόν. Ο παλιός υπογράφει αρχικά πιο μικρά συμβόλαια και σύντομα βρίσκεται στο περιθώριο ως φυσικό επακόλουθο. Πόσο ηθική μπορεί να θεωρηθεί αυτή η πολιτική; Προφανώς καθόλου, αλλά όταν μιλάμε για επιχειρήσεις, οφείλουμε να σκεφτόμαστε σαν αυτούς με γνώμονα το κέρδος.

Υπάρχουν όμως κάποια φορές που ένας αθλητής τίθεται στο περιθώριο από απρόοπτους παράγοντες. Άλλος βρίσκεται ντοπαρισμένος, άλλος αποδεικνύεται πως έκανε καταχρήσεις, ήταν ρατσιστής, επιτέθηκε σε κόσμο και στην περίπτωση του Pistorius, ήταν… δολοφόνος. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι εταιρείες και εν προκειμένω η Nike, διακόπτουν τα συμβόλαια και αποσύρουν διαφημιστικές καμπάνιες. Η τραγική ειρωνεία στην υπόθεση Pistorius είναι πως η Nike μόλις είχε βγάλει διαφήμιση που εμφάνιζε τον αθλητή με την λεζάντα “I am the bullet in the chamber” (είμαι η σφαίρα στην θαλάμη) εννοώντας προφανώς πόσο γρήγορος είναι. Μετά όμως από το γεγονός, η εταιρεία απέσυρε την διαφήμιση καθώς οι παραλληλισμοί ήταν προφανείς.

Ας μιλήσουμε λίγο “βρώμικα”. Αν η Nike συνέχιζε να λανσάρει διαφημίσεις με τον κρατούμενο και κατηγορούμενο για δολοφονία αθλητή της, θα μπορούσε να κερδίσει στο παιχνίδι της δημοσιότητας. Ας μην ξεχνάμε πως εδώ και μέρες, ο αθλητής είναι πρώτη είδηση σε όλο τον κόσμο. Τείνει να γίνει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα στον πλανήτη! Αν παράλληλα βλέπαμε διαφημίσεις με τον ίδιο να φοράει ρούχα και παπούτσια της Nike καταλαβαίνουμε πόσο θα ήταν το κέρδος της εταιρείας. Κανείς δεν θέλει να μοιάσει σε έναν δολοφόνο, υποσυνείδητα όμως η δημοσιότητα που είχε θα επιδρούσε τουλάχιστον σε θέματα καταναλωτισμού υπέρ της εταιρείας. Αυτή όμως επέλεξε να αποσύρει την διαφήμιση και να ακυρώσει το συμβόλαιο της με τον αθλητή.
Αυτό σημαίνει πως η Nike και η κάθε μεγάλη εταιρεία, προτάσσει την ηθική πάνω από το κέρδος ή πως θα μπορούσε να στιγματιστεί ή να επηρεαστεί αρνητικά αν συνέχιζε να διαφημίζεται από έναν δολοφόνο; Τα συμπεράσματα δικά σας… +Yanni Spiridakis 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο τσι δευτέρας ~ απονεμήθηκαν τα βραβεία oscar

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
Η 85η τελετή απονομής των Οσκαρ είχε απ' όλα: ανατροπές, θριάμβους, απογοητεύσεις μέχρι και παρέμβαση του Λευκού Οίκου, αφού την ανακοίνωση για το κορυφαίο χρυσό αγαλματάκι - αυτό για την καλύτερη ταινία που απένειμε ο Τζακ Νίκολσον - την έκανε η Πρώτη Κυρία των ΗΠΑ σε μήνυμα από τον Λευκό Οίκο.
 το σχόλιο 
Χωρίς κάποιο απρόοπτου από αυτό που σου μένει και με πολύ λάμψη και δόξα οι καλύτεροι επικράτησαν των καλών και κάπως έτσι απονεμήθηκαν τα oscars. Μπορεί κάποιοι να κατηγορήσουν όλη αυτήν την πολυτέλεια, αλλά ξέρετε κάτι; Κάποιες φορές το να ξεφεύγεις από την καθημερινή μιζέρια, δεν είναι κακό. Ιδιαίτερα αν ξεφεύγεις άμεσα ή έμμεσα μέσω της 7ης τέχνης

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013

ΣYNΕΝΤΕΥΞΗ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ~ η σχέση των πολιτών και της αστυνομίας

Καληνωρίσματα. Δυστυχώς στην Ελλάδα τα κρούσματα κλοπών και εγκληματικότητας αυξάνονται ραγδαία. Λίγο η οικονομική κρίση, λίγο η ηθική ανεπάρκεια που παρατηρείται στις μέρες μας, η απαξίωση στον σεβασμό στον συνάνθρωπο έχει παγιωθεί και η εγκληματικότητα έχει γίνει μέρος της καθημερινότητας μας. Μία πρώτη αντίδραση υπήρξε η στελέχωση της ομάδας ΔΙΑΣ που αποτελούν την πραγματική άμεση δράση της Αστυνομίας, ενώ σε πολλές πόλεις έχουν καθιερωθεί βραδινές περιπολίες στις γειτονιές από περιπολικά. Όλα σωστά, όμως το πρόβλημα παραμένει. Προ ημερών είχα την ευκαιρία να μιλήσω με τον αστυνομικό Γιώργο Κ. για τα νέα δεδομένα στην ασφάλεια στις πόλεις μας.

Η αύξηση της εγκληματικότητας είναι δεδομένη. Την αναγνωρίζει και το κράτος και η αστυνομία. Προφανώς δεν μπορείτε να βρίσκεστε παντού και συνέχεια, όμως πως η αστυνομία πετυχαίνει την υπεράσπιση του πολίτη;
Αν και δεν ανήκω σε ομάδα άμεσης δράσης, πρέπει να πω πως η αστυνομία είναι σήμερα πολύ πιο έτοιμη να επέμβει με ταχύτητα. Είναι πιο γρήγορη, πιο σύγχρονη και περισσότερο εκπαιδευμένη. Είναι αδύνατο να είμαστε παντού, όμως είμαστε γρήγοροι.

Ειδικά το τελευταίο διάστημα ο κόσμος κατηγορεί την αστυνομία. Είτε για χρήση βίας, είτε ως κομμάτι της εξουσίας κ.α. Σε ποιο πλευρό βρίσκεστε τελικά;
Κι εμείς εργαζόμενοι είμαστε. Μάλλον είμαστε πρώτα απ’ όλα άνθρωποι. Κι εμάς έχουν κάνει μειώσεις στους μισθούς imageκι εμείς έχουμε πολιτικές απόψεις που συχνά είναι αντίθετες με την κυβέρνηση, όμως μην ξεχνάτε πως εκτελούμε εντολές. Πολλές φορές βρισκόμαστε σε μία πορεία και ο κόσμος δεν καταλαβαίνει πως πολλοί συμφωνούν με τα αιτήματα των διαδηλωτών, όμως δεν μπορούμε να επιτρέψουμε την βία ή την επίθεση εναντίον μας ή εναντίον της περιουσίας του κράτους και των ιδιωτών. Όταν έχουμε εντολές καταστολής, οφείλουμε να τις εφαρμόζουμε. Τα μεμονωμένα και σπάνια περιστατικά υπερβολικής βίας είναι καταδικαστέα φυσικά, αλλά όπως είπα, είμαστε κι εμείς άνθρωποι. Κι όταν ακούς επί ώρες να σου βρίζουν την οικογένεια, κάποια στιγμή, κάποιοι χάνουν τον έλεγχο. Κακώς! Αλλά όπως όλοι κάνουν λάθη, έτσι και στο Σώμα, κάποιοι μπορεί να κάνουν λάθος.

Εγώ θα σου πω και κάτι ακόμα. Και από προσωπική εμπειρία. Οι αστυνομικοί είναι λιγομίλητοι και απότομοι με τους πολίτες. Έως αγενείς θα έλεγα.
Δεν είναι απόλυτο αυτό. Σίγουρα δεν μπορούμε να πάμε και για καφέ, όμως πρέπει να συνομιλούμε με τους πολίτες με ευγένεια. Κοιτάξτε, όπως οι πολίτες χρειάζονται την αστυνομία για προστασία, έτσι κι εμείς χρειαζόμαστε την συνεργασία των πολιτών. Συνάδελφοι της ΔΙΑΣ από τη Θεσσαλονίκη είχαν φτάσει στο σημείο που είχε γίνει μία κλοπή, όμως χωρίς την πολύτιμη βοήθεια ενός αυτόπτη μάρτυρα οι δράστες θα είχαν διαφύγει. Ο πολίτης έδωσε πληροφορίες και οι αστυνομικοί έπιασαν τους δράστες μετά από λίγη ώρα! Αυτό χρειαζόμαστε. Τους πολίτες στο πλευρό μας και τη συνεργασία τους, ώστε κι εμείς να μπορούμε να είμαι περισσότερο παραγωγικοί.

Πολλές φορές κατηγορείστε πως δεν προσπαθείτε αρκετά ή αδιαφορείτε. Πως είναι κι αυτό ένα επάγγελμα.
Όχι αυτό είναι λάθος. Νομίζετε πως θέλουμε να βλέπουμε τους συμπολίτες μας να πέφτουν θύματα κλοπών; Νομίζετε πως μας αρέσει να φτάνουμε σε ένα σκηνικό φόνου; Μην ξεχνάτε πως κάθε φορά που καταδιώκουμε έναν ύποπτο ή κάνουμε έναν έλεγχο ρουτίνας, η ζωή μας κινδυνεύει από κάτι απρόοπτο. Όταν βγάζουμε τη στολή, έχουμε κι εμείς οικογένεια, σπίτι, κυκλοφορούμε κι εμείς στον δρόμο. Ότι βλέπουμε καθημερινά στους δρόμους, μπορεί να συμβεί αύριο και σε εμάς. Δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό και απλά ευχόμαστε το βράδυ να γυρίσουμε με ασφάλεια στις οικογένειες μας.

Εύχομαι να είστε υγιείς και σύντομα να διαψεύσετε τους επικριτές σας με τις επιτυχίες σας. +Yanni Spiridakis 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΧΕΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο τσι κυριακής ~ νέος πρόεδρος στην κύπρο

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
Ο Νίκος Αναστασιάδης του ΔΗΣΥ είναι ο νέος Πρόεδρος της Κύπρου, καθώς σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Εσωτερικών εξασφάλισε το 57,48% των ψήφων έναντι 42,51% του Σταύρου Μαλά, που υποστηρίχτηκε από το ΑΚΕΛ
 το σχόλιο 
Πρόκειται για μια μεγαλειώδη νίκη για τον Αναστασιάδη η οποία του δίνει τη δύναμη να προβεί σε ότι είναι απαραίτητο για την σωτηρία της Κύπρου σε μια κρίσιμη στιγμή στην ιστορία της. Έχει ενδιαφέρον να δούμε τι αντιδράσεις θα υπάρχουν στην Ελλάδα, την τουρκία και την Ευρώπη σε αυτή τη νέα σελίδα που ανοίγεται. Μακάρι να συνοδευτεί με θετικά στοιχεία.

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013

ΙΣΤΟΡΙΚΗ EIΔΗΣΗ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ~ οι εξαγωγές σαν απάντηση στην κρίση

η είδηση του μήνα παρουσιάζεται με σκοπό να διερευνηθεί η επίδραση της στην ιστορία

από ΤΑ ΝΕΑ Ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας για την ελληνική οικονομία


Νέο ρεκόρ σημείωσαν το 2012 οι ελληνικές εξαγωγές. Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων η αξία τους ανήλθε το προηγούμενο έτος στα 23,8 δισ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο σημείωσαν βουτιά, σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας της ισχυροποίησης του ευρώ.

Το ρεκόρ του 2012 επετεύχθη χάρη στις πολύ καλές επιδόσεις των εξαγωγών τροφίμων, του ελαιολάδου και των πρώτων υλών, που απορρόφησαν τις μαζικές πιέσεις στις υπόλοιπες κατηγορίες εξαγώγιμων προϊόντων και έτσι διατηρήθηκαν οι ρυθμοί της αύξησης σε ετήσια βάση στα επίπεδα του 6%, καθιστώντας πραγματικότητα ένα νέο ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας για την ελληνική οικονομία, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.

«Η αύξηση της τιμής του ευρώ έπληξε τον τελευταίο μήνα του 2012 την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων», λέει ο Νίκος Αρχοντής, γενικός διευθυντής του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων. Οπως σημειώνει, «ο συνδυασμός ακριβού ευρώ και ύφεσης σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες περιόρισε τη δυναμική των ελληνικών εξαγωγών σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για τη βιωσιμότητα εκατοντάδων εξωστρεφών επιχειρήσεων, ενώ πολλαπλάσια ήταν η επίδραση σε αγορές εκτός ΕΕ, που συναλλάσσονται κυρίως με δολάρια». Πάντως το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό, καθώς το ακριβό ευρώ βλάπτει άμεσα και τις ευρωπαϊκές εξαγωγές.

Θα έχετε ακούσει που λέμε πως "η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει". Εξάλλου πολλές φορές έχω γράψει πως όταν δεν έχεις λεφτά να κάνεις την δουλειά σου, βρίσκεις από τους ξένους. Στην Ελλάδα είμαστε βρε παιδιά. Λίγο ο τουρισμός, λίγο οι επενδύσεις που περιμένουμε πως και πως και όπως αποδεικνύεται να και οι εξαγωγές.

Οι Έλληνες είναι έξυπνοι. Ίσως περισσότερο πονηροί παρά έξυπνη, αλλά σε κάθε περίπτωση η... ιστορία λέει πως σε μία περίοδο αδιεξόδων οι έλληνες επιχειρηματίες και παραγωγοί αποφάσισαν πως είναι μια καλή περίοδος να βελτιώσουν την φίρμα τους, να εργαστούν σκληρά ώστε να ετοιμάσουν πιο ποιοτικά προϊόντα και να προσπαθήσουν να τα διαθέσουν σε πιο ανταγωνιστικές τιμές. Η αλήθεια είναι πως οι θεοί ήταν με το μέρος τους μιας και στο εξωτερικό ο κόσμος αρκείται στο να γνωρίζει πως το τάδε προϊόν είναι μεσογειακό και πολύ περισσότερο, ελληνικό!

Το λάδι και η φέτα δεν πωλούνται πλέον σε "τενέκα" αλλά σε ειδικές συσκευασίες από αισθητικά όμορφα μπουκάλια και προσεγμένα λογότυπα με το είδος και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία. Οι παραγωγοί και οι εξαγωγείς έγιναν επιτέλους επαγγελματίες και έμαθαν να προωθούν το προϊόν τους. Δεν είναι τυχαίο πως σε πολλές εκθέσεις, τα ελληνικά κιόσκια προκαλούν εντύπωση και θαυμασμό από τους τοπικούς αγοραστές.

Αυτό που ουσιαστικά δικαιολογεί την ένταξη της είδησης στην ενότητα. Το ιστορικό δηλαδή στοιχείο, είναι πως επιτέλους οι παραγωγοί γύρισαν σελίδα και έφεραν την Ελλάδα στα εμπορικά πρότυπα που θα έπρεπε να είναι εδώ και καιρό. Η κίνηση αυτή, η τάση -αν θέλετε- γράφει με χρυσά γράμματα την ιστορία της εμπορικής Ελλάδας και δείχνει μια διέξοδο από την κρίση που πρέπει να μας εμπνεύσει και σε άλλους κλάδους. +Yanni Spiridakis 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο του σαββάτου ~ βραβεία σε ελληνικές παραλίες

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
Σύμφωνα με τον ταξιδιωτικό οργανισμό tripadvisor δύο ελληνικές παραλίες συμπεριλαμβάνονται στις 10 καλύτερες της Ευρώπης, ενώ ακόμη τρεις συμπληρώνουν την εικοσιπεντάδα
 το σχόλιο 
Ασφαλώς και καμία έκπληξη δεν πρέπει να μας προκαλεί η είδηση. Άλλωστε οι Ελληνικές και Ισπανικές παραλίες είναι από τις καλύτερες στον κόσμο. Αυτό όμως που αξίζει να σημειώσουμε είναι πως η διαφήμιση που κάνει αυτή η λίστα στον ελληνικό τουρισμό είναι πολύ σημαντική και θα πρέπει όλοι μας να την προωθήσουμε

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2013

MYΘΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ~ η πόλη που δεν αναστήθηκε ποτέ

Μια φορά σε έναν καιρό η Ελλάδα διένυε ένα νέο μονοπάτι της ιστορίας της. Τα τελευταία νομοθετήματα της κυβέρνησης με πολλά κίνητρα για νέες επενδύσεις, κατέστησαν την χώρα ιδανικό τόπο για το ξένο κεφάλαιο που θα ήθελε να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά. Πολλοί ρώσοι και άραβες εξέφρασαν ενδιαφέρον να επενδύσουν στην χώρα είτε ως επιχειρηματικοί όμιλοι είτε ως ιδιώτες. Ξαφνικά η Ελλάδα γέμισε με πολυτελή ξενοδοχεία, εργοστάσια ή ακόμα και ξερονήσια που μετατράπηκαν σε πολυτελή συγκροτήματα κατοικιών. Τα χρήματα έβγαλαν γρήγορα από την δύσκολη θέση την Ελλάδα κι έτσι όλοι ήταν ευχαριστημένοι. Οι άδειες για τέτοιες επενδύσεις ήταν πολύ εύκολο πια να δοθούν, οπότε κάθε διάσημος μεγιστάνας που σεβόταν τον εαυτό του, είχε περιουσία και στην Ελλάδα.

Τα νέα δεδομένα στην Ελλάδα μόλις που κατάφεραν να διασώσουν την ήρεμη ζωή σε πολλές περιοχές της, όπως στο Στεφανοβίκειο, μία μικρή κωμόπολη βόρεια του Βόλου imageόπου οι κάτοικοι απασχολούνται κυρίως με την κτηνοτροφία. Αυτό το πρωί οι περισσότεροι απουσιάζουν στα βοσκοτόπια τους και ελάχιστοι βρίσκονται στο καφενείο της πλατείας, εκεί που ο κυρ. Νίκος συνηθίζει να πίνει τον καφέ του, πριν επιστρέψουν οι χωρικοί που μάλλον αποφεύγει για να μην χρειάζεται να αναλώνεται σε περιττές συζητήσεις όπως λέει. Ο κυρ. Νίκος είναι ένας μεσήλικας αδύνατος τύπος, μετρίου αναστήματος με πλούσια γκρίζα μαλλιά. Ζει μόνος του και γράφει βιβλία. Οι ντόπιοι λένε πως υπήρξε ένας πετυχημένος καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, όμως άφησε την έδρα του για να γράφει. Το Στεφανοβίκειο είναι το απόλυτο μέρος για να βρει κανείς την ηρεμία που απαιτεί η συγγραφή.

Όχι όμως σήμερα το πρωί που ο πιτσιρικάς που μοιράζει τις εφημερίδες έφτασε στο καφενείο ξεφωνίζοντας ενθουσιασμένος: “Έρχεται ο ρώσος. Θα γίνουμε κι εμείς πλούσιοι! Έρχεται ο ρώσος”! Ο κυρ. Νίκος πήρε αμίλητος την εφημερίδα και λίγο πριν φύγει ο νεαρός, τον σταμάτησε:
- “Ποιος ρώσος; Δεν γράφει κάτι στους τίτλους η εφημερίδα. Τι είναι αυτά που λες”;
- “Δεν προλάβανε ακόμα να τα γράψουν. Ένας πολύ πλούσιος ρώσος θα έρθει στο χωριό μας και θα φτιάξει ξενοδοχείο για τους ξένους. Το άκουσα που το έλεγαν στο πρακτορείο που μοιράζανε τις φυλλάδες. Σας το λέω αλήθεια κύριε Νομικέ” απάντησε λαχανιασμένος. Ο Νομικός σταμάτησε να τον προσέχει πριν αυτός ολοκληρώσει την φράση του και άρχισε να διαβάζει απολαμβάνοντας τον καφέ του και εισπνέοντας το καθαρό οξυγόνο από τον μεγάλο πλάτανο στη μέση της πλατείας.

Μετά από αρκετές ημέρες, οι εφημερίδες έγραψαν πως ένας ζάμπλουτος ρώσος θα ξεκινούσε εργασίες κατασκευής ενός συγκροτήματος κατοικιών σε περιοχή ανάμεσα στο δάσος του Μαυροβουνίου και της λίμνης Κάρλας. Το Στεφανοβίκειο βρίσκεται ανάμεσα στο δάσος και την λίμνη και αν όλα αυτά ήταν αλήθεια, ο Νομικός φοβόταν πως η ηρεμία τους θα διαταρασσόταν. Και είχε δίκιο. Το επόμενο διάστημα ένα συνεργείο δεκάδων, ίσως και εκατοντάδων ανθρώπων, έρχονταν κάθε πρωί από τον Βόλο, περνούσαν λίγο έξω από το Στεφανοβίκειο και σταματούσαν λίγο πριν το δάσος του Μαυροβουνίου. Όπως μαθεύτηκε, αρκετοί χωρικοί είχαν λάβει τεράστιες αποζημιώσεις ούτως ώστε να παραχωρήσουν κάποιες καλλιεργήσιμες εκτάσεις που διατηρούσαν σε εκείνο το σημείο. Τα συνεργεία εργαζόντουσαν από νωρίς το πρωί έως αργά το βράδυ όλες τις ημέρες της εβδομάδας, ενώ για λόγους ασφαλείας, κανείς τους δεν επέτρεπε να πλησιάσει κάποιος άσχετος με το έργο. Για τον λόγο αυτό είχαν ξεκινήσει χτίζοντας περιμετρικά ένα τείχος με ξύλο και τσιμέντο ενώ έξω από το τείχος υπήρχε μία τάφρος με βάθος που έφτανε τα δύο μέτρα. Ως εκεί μπορούσε κανείς να δει χωρίς να ξέρει τι χτιζόταν πιο μέσα.

Όσο ο καιρός περνούσε, κυκλοφορούσαν διάφορες φήμες στο χωριό σχετικά με την υπερβολική μυστικότητα και το τι θα μπορούσε να γίνεται. Φυσικά κανείς ποτέ δεν δέχτηκε να ασχοληθεί σοβαρά με τα όσα ακουγόταν, μέχρι που ένα πρωί που ο Νομικός έπινε τον καφέ του στο καφενείο διαβάζοντας την εφημερίδα του, ένας χωρικός έτρεχε προς την πλατεία φωνάζοντας: “πάρτε το ασθενοφόρο! Η κυρία του μαστρο-Θανάση σκοτώθηκε”. Όσοι ήταν εκεί μπροστά έτρεξαν έντρομοι προς το μέρος του και αφού κάλεσαν τις αρχές, πολλοί έτρεξαν προς την γη του Θανάση. Η γυναίκα του κείτονταν νεκρή με το κρανίο της να είναι εκτός θέσης, σπασμένο από τον λαιμό. Ο μαστρο-Θανάσης είχε γονατίσει και είχε ξεσπάσει σε λυγμούς. Οι χωρικοί προσπάθησαν να τον συνεφέρουν ενώ το ασθενοφόρο είχε μόλις καταφτάσει και μετέφερε την άψυχη γυναίκα. Το ίδιο βράδυ ο Νομικός κατέβηκε στο καφενείο ενώ δεν το συνήθιζε για εκείνη την ώρα. Λόγω της μικρής απόστασης από το σημείο που καθόταν, άκουγε τις συζητήσεις όπου πολλοί έλεγαν: “εμένα μου το είπε καθαρά ο άνθρωπος όταν συνήλθε. Ένα βούισμα άρχισε να συγκλονίζει την περιοχή. Οι αγελάδες μούγκριζαν αναίτια, τα κατσίκια συγκρούονταν μεταξύ τους και η κυρία του Θανάση πήρε φόρα και με δύναμη προσέκρουσε στον αχυρώνα συνθλίβοντας το κεφάλι της” και συνέχισε, “δεν ξέρω φίλε. Θυμάσαι προχθές που ο Σταμάτης στο διπλανό αμπέλι έλεγε πως τα σταφύλια είχαν μαυρίσει ή ο Στρατούλης που έλεγε πως χθες τα άλογα του δεν σηκωνόντουσαν από τον αχυρώνα; Κάτι πολύ περίεργο συμβαίνει εδώ πέρα”.

Ο Νομικός σηκώθηκε και έφυγε από το καφενείο. Επέστρεψε σπίτι του όπου άνοιξε ένα μεγάλο ντουλάπι με τεράστιους τόμους από βιβλία αλλά και σημειώσεις σε μεγάλα τετράδια. Έβαλε λίγο τσίπουρο στο μικρό διάφανο ποτήρι και χωρίς καν να βγάλει το παλτό του χώθηκε ανάμεσα στα βιβλία ανάβοντας μόνο το μικρό φωτιστικό που ήταν πάνω στο γραφείο του. Το διάβασμα του κρατούσε για ώρες και τότε πήρε έναν χάρτη από το συρτάρι του και αφού τον ξεδίπλωσε άρχισε να τραβάει γραμμές πάνω του με την βοήθεια ενός διαβήτη και ενός χάρακα. Όταν γέμισε για τελευταία φορά το ποτήρι του αδειάζοντας παράλληλα την καράφα με το τσίπουρο είχαν ήδη αρχίσει να φαίνονται οι πρώτες ακτίνες του ηλίου. Εξουθενωμένος και ίσως και ζαλισμένος, φύλαξε τις σημειώσεις και τον χάρτη και ξάπλωσε στο κρεβάτι που βρισκόταν ακριβώς δίπλα του, όπου και κοιμήθηκε σχεδόν ολόκληρη την ημέρα.

Όταν σηκώθηκε, ντύθηκε βιαστικά και μπήκε στο αυτοκίνητό του που αγανάκτησε να πάρει μπροστά. Είχε πολύ καιρό να το χρησιμοποιήσει, όμως σύντομα άρχισε να βγαίνει από το χωριό υπό τα αδιάκριτα βλέμματα των περαστικών συγχωριανών του. Ο Νομικός πλησίασε στο σημείο όπου υπήρχε το εργοτάξιο και βγάζοντας μία πυξίδα σαν αυτές που έχουν στον στρατό, άρχισε να κοιτάει γύρω του. Ο Νομικός πλησίαζε την τάφρο και κοιτούσε το περίεργο περιμετρικό οικοδόμημα, όταν ένας υψηλόσωμος άντρας με στολή εργάτη, τον πλησίασε και του μίλησε κοφτά:
- “Ο χώρος όπου βρίσκεστε κύριε είναι ιδιωτικός. Θα μπορούσατε να φύγετε παρακαλώ”;
- “Με συγχωρείτε. Νόμιζα πως το κομμάτι που σας ανήκει ξεκινάει από την τάφρο κι έπειτα. Θα φύγω αμέσως. Αλήθεια τι φτιάχνετε εκεί μέσα”; ρώτησε αδιάφορα ο Νομικός.
- “Ξενώνες για διακεκριμένους καλεσμένους του ιδιοκτήτη” απάντησε ο εργάτης και ο Νομικός απομακρύνθηκε γνέφοντας με το κεφάλι του.

Ύστερα από καιρό τα συνεργεία αποσύρθηκαν αφήνοντας πίσω τους ένα ιδιόμορφο κυκλικό φρούριο, ενώ την επόμενη ημέρα πλήθος κόσμου άρχισε να καταφτάνει στην περιοχή. Δημοσιογράφοι είχαν αγκυροβοληθεί στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου και στο λιμάνι του Βόλου όπου υποδέχτηκαν πλήθος διασημοτήτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ανάμεσα τους, ηθοποιοί, μουσικοί, αλλά και διάσημοι επιστήμονες. Λίγο νωρίτερα, ένα ελικόπτερο είχε προσγειωθεί μέσα στο κτίριο που προφανώς ήταν ανοιχτό στο κέντρο του κύκλου που σχημάτιζε. Έως το μεσημέρι, πολυτελείς λιμουζίνες άρχισαν να διασχίζουν τον μέτριο δρόμο από τον Βόλο που περνάει το Βελεστίνο και μέσω της νέας εθνικής οδικής αρτηρίας φτάνει κοντά στο Στεφανοβίκειο. Μπροστά σε αυτό το πανδαιμόνιο πολλοί χωρικοί προσπάθησαν να πλησιάσουν και ίσως και να περάσουν την μοναδική πύλη που δεν εμποδιζόταν από την τάφρο. Στο σημείο όμως υπήρχαν φύλακες και ενημέρωναν τον κόσμο πως η πρόσβαση επιτρέπεται μόνο σε προσκεκλημένα άτομα και δημοσιογράφους με διαπίστευση. Όλοι λοιπόν περίμεναν την κάλυψη των δημοσιογράφων.

Πραγματικά από την επόμενη ημέρα ήταν πρώτη είδηση σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης: ‘Ρώσος δισεκατομμυριούχος έχτισε το πρώτο κέντρο επιστημονικής κοινότητας στον Βόλο’ έγραφαν οι εφημερίδες, ενώ στα ρεπορτάζ των ειδήσεων άκουγες: “Βρισκόμαστε λίγο έξω από τον Βόλο όπου ένας ρώσος μεγιστάνας έφτιαξε εδώ ένα πολύ ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό αριστούργημα κυκλικής μορφής. Πρόκειται για έναν οικισμό που είναι κυκλικός, οχυρωμένος με δυο ομόκεντρες σειρές τειχών. Στο κέντρο του υπάρχει μια ορθογώνια πλατεία και ανάμεσα σε αυτή και τα τείχη, βρίσκονται δύο δακτύλιοι με κατοικίες που χωρίζονται με έναν επίσης κυκλικό δρόμο που περνάει ανάμεσά τους. Στις κατοικίες αυτές υπάρχουν διαμερίσματα στα οποία θα κατοικούν μόνιμα μερικοί από τους σπουδαιότερους επιστήμονες και καλλιτέχνες του κόσμου, ενώ οι υπόλοιποι χώροι αποτελούνται από εργαστήρια σχετικά με την φυσική, την χημεία, την ρομποτική, την αστρονομία και κάθε σύγχρονη επιστήμη και τέχνη. Το ‘Παγκόσμιο Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας’ όπως το αποκάλεσε ο ιδρυτής Γιούρι Ντενέφσκι πρόκειται να γίνει το κέντρο της επιστήμης και της έρευνας σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ όταν ρωτήθηκε γιατί επέλεξε την Ελλάδα και όχι την γενέτειρα του Ρωσία, ο ίδιος απάντησε πως ήθελε να δώσει έμφαση στους ελληνορωσικούς δεσμούς και την ιστορία”. Ακόμα και οι εικόνες μέσα από τον χώρο που δημοσιεύτηκαν ήταν περιορισμένες.

Όπως ήταν φυσικό οι κάτοικοι στο Στεφανοβίκειο ένοιωσαν ιδιαίτερα περήφανοι που η κατασκευή έγινε τόσο κοντά σε αυτούς ενώ καρπώθηκαν και με οφέλη εξαιτίας του ενδιαφέροντος κόσμου που έρχονταν ως εκεί ακόμα και αν δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση προς τα ενδότερα. Και μόνο ο θαυμασμός του τείχους περιμετρικά ήταν αρκετός. Πάντως, οι περισσότεροι κατέληγαν στο χωριό ζητώντας είτε διαμονή είτε λίγες ώρες ξεκούρασης στο καφενείο και την ταβέρνα.

Το επόμενο διάστημα το όλο θέμα ξεχάστηκε. Ο κόσμος γύρισε στην καθημερινότητά του χωρίς να δίνει ιδιαίτερη σημασία στο κοντινό κτίσμα. Μόνο κάποιοι χωρικοί που είχαν γη κοντά σε αυτό, διαμαρτυρόντουσαν που και που πως τα ζώα φέρονταν παράξενα ή πως οι ίδιοι είχαν ζαλάδες ή αλλόκοτη συμπεριφορά όπως σπαστικό γέλιο. Όμως κανείς δεν έδινε περαιτέρω σημασία πέραν της αρχικής αντίδρασης που ήταν ένα ξεκαρδιστικό γέλιο. Άλλωστε αυτό ήταν άσχετο. Σωστά; Κι έτσι πέρασαν οι πρώτοι μήνες και κάποια χρόνια.

Ένα πρωινό που ο Νομικός έπινε τον καφέ του στο καφενείο ο νεαρός που τους έφερνε τις εφημερίδες ενημέρωνε φωναχτά τον κόσμο πως αύριο θα έρθει ο κτηνίατρος και θα κάτσει όλη την εβδομάδα για να επισκεφτεί τα ζώα όσων ήθελαν. Ο Νομικός άκουσε σε μια παρέα λίγο πιο πέρα πως τον κτηνίατρο τον κάλεσε ο δήμαρχος Κάρλας, καθώς στην λίμνη ανατολικά του χωριού οι ψαράδες εντόπισαν εκατοντάδες νεκρά ψάρια και επειδή πολλές φορές έφταναν στα αυτιά του οι παράξενες καταγγελίες των κτηνοτρόφων για τα ζώα τους, αποφάσισε να πάρει στα σοβαρά τις καταγγελίες τους.

Πράγματι, ο κτηνίατρος ήρθε το μεσημέρι στο χωριό. Είχε επισκεφθεί νωρίτερα την λίμνη. Ο Νομικός τον πλησίασε και τον κάλεσε να κάτσει αυτός, ο βοηθός του και ο δήμαρχος –που τον συνόδευε- στο δικό του τραπέζι. Αφού οι τέσσερις άντρες συστήθηκαν μεταξύ τους, άρχισαν να συνομιλούν:
- “Εγώ εξέτασα και το νερό και τα νεκρά ψάρια και τα ζωντανά. Δεν μπόρεσα να βρω κάτι όπως έλεγα στον κύριο δήμαρχο. Θα φύγω τώρα να πάω δυτικά και βόρεια που ενημερώθηκα πως υπάρχουν βοσκοί που εκφράζουν παράπονα για ανώμαλες συμπεριφορές των ζώων τους” δήλωσε προβληματισμένος ο κτηνίατρος.
- “Θα ήθελα πολύ να επιστρέψετε από το χωριό πριν αναχωρήσετε. Ξέρετε, πολλές φορές εδώ ο κόσμος λειτουργεί με την μέθοδο του χαλασμένου τηλεφώνου. Ο καθένας μεταφέρει μια είδηση εντελώς παραποιημένη. Οπότε καλό είναι να ενημερώσετε τους κατοίκους από εδώ, δημόσια” προσπάθησε να εξηγήσει ο Νομικός.
- “Εννοείτε πως απλά θέλετε να ακούσετε εσείς τι έχει να πει ο γιατρός” συμπλήρωσε με νόημα ο δήμαρχος για να εισπράξει το χαμόγελο του Νομικού.
Κατόπιν αυτού, οι άντρες αναχώρησαν.

Επισκέφθηκαν βοσκούς, κατέγραψαν τα παράπονα τους και εξέτασαν κάποια ζώα. Όταν έφτασαν στον επόμενο έγιναν μάρτυρες ενός τραγικού περιστατικού. Ενώ συνομιλούσαν με τον κτηνοτρόφο, μία αγελάδα που βρισκόταν πιο πέρα, άρχισε να μουγκρίζει με μανία. “Να, αυτό κάνει” άρχισε να φωνάζει ο κτηνοτρόφος και πριν προλάβει να ολοκληρώσει η αγελάδα άρχισε να τρέχει εντελώς ασυνήθιστα για το βάρος και τις αντοχές της. Έτρεξε για περίπου σαράντα μέτρα ώσπου καρφώθηκε στον κορμό μιας ελιάς που βρισκόταν πιο πέρα. Η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή που κάποια ξεροκλάδια έσπασαν από το δέντρο, ενώ ακούστηκε καθαρά το σπάσιμο του λαιμού του ζώου που ξεψύχησε λίγα δευτερόλεπτα μετά. Ο κτηνοτρόφος ξέσπασε σε λυγμούς και ο κτηνίατρος προσέγγισε την νεκρή αγελάδα, την εξέτασε και λίγο αργότερα έφυγε.

Ως αργά το απόγευμα ο κτηνίατρος έφτασε στην πλατεία κι έκατσε στο καφενείο. “Τράβα να φωνάξεις τον κυρ. Νίκο” δήλωσε επιτακτικά ο δήμαρχος σε έναν νεαρό που έπαιζε με τους φίλους του. Σε λίγα λεπτά ο Νομικός ερχόταν με βιαστικό βηματισμό και ανήσυχο βλέμμα. Ο κτηνίατρος του διηγήθηκε όλα όσα είδε και άκουσε και κατέληξε:
- “…εγώ όμως δεν βρήκα τίποτα σε αυτά τα ζώα”.
- “Είμαι σίγουρος πως δεν βρήκατε. Δήμαρχε αύριο θέλω να φέρεις έναν ηλεκτρολόγο. Φέρε ένα συνεργείο από την Αθήνα καλύτερα. Θα πληρώσω εγώ τα έξοδα. Εσύ απλά κανόνισε να φέρεις τους καλύτερους. Μην ρωτήσεις άλλα. Όταν έρθει εκείνος θα σου εξηγήσω” κατέληξε ο Νομικός για να εισπράξει ένα καταφατικό νεύμα γεμάτο ερωτήσεις από τον δήμαρχο.

Νωρίς το πρωί τρία άτομα με ομοιόμορφες φόρμες έφτασαν με το αυτοκίνητο του δημάρχου και από εκεί αφού γνωρίστηκαν με τον Νομικό, ξεκίνησαν όλοι μαζί για την λίμνη Κάρλα. Οι ηλεκτρολόγοι άρχισαν να μετρούν το νερό και ξαφνικά άρχισαν να φωνάζουν μεταξύ τους: “Το νερό είναι ραδιενεργό. Απορώ πως δεν χοχλάζει! Είναι θέμα χρόνου να ψοφήσουν όλα τα ζωντανά εδώ μέσα”! Ο Νομικός κοίταξε αινιγματικά βαθιά στα μάτια των δήμαρχο και πλησίασε τον ηλεκτρολόγο κάνοντας του νόημα να φύγουν. Εκείνοι κράτησαν μερικές σημειώσεις κι έπειτα όλοι μαζί αναχώρησαν. Προσπέρασαν δυτικά το χωριό και επισκέφτηκαν τους βοσκούς. Άρχισαν να μετρούν την γη, τα ζώα, έσκαψαν σε μερικές περιπτώσεις, εξέτασαν ακόμα και την άτυχη αγελάδα. Τότε ο ένας πλησίασε τον δήμαρχο και τον Νομικό και είπε: “Οι γεωμαγνητικές μετρήσεις έδειξαν έντονες μαγνητικές ανωμαλίες. Παράλληλα, καταμετρήθηκαν παράξενες μορφές ακτινοβολιών, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ανεβοκατέβαινε. Το έδαφος σε πολλά σημεία του, παρουσιάζει μεγάλες συγκεντρώσεις νιτρικών αλάτων, που το κάνουν ακατάλληλο για καλλιέργεια”. Ο δήμαρχος κοιτούσε απορημένος, όμως ο Νομικός δεν έχασε χρόνο. “Πρέπει να πάμε και κάπου άλλου. Δήμαρχε θα πάμε κι άλλο δυτικά. Θα περάσουμε το κτίριο του ρώσου και θα πάμε στο δάσος. Στο Μαυροβούνι. Θα μετρήσουμε κι εκεί” είπε αυστηρά ο Νομικός και αμέσως οι άντρες αναχώρησαν για εκεί.

Όταν έφτασαν, οι ειδικοί άρχισαν τις μετρήσεις, όμως αυτές διέκοψε ο δήμαρχος. “Δείτε τα δέντρα” φώναξε. “Βλέπετε αυτά τα σημάδια; Είναι καρκινώματα και όγκοι στους κορμούς τους. Οι κορμοί είναι παράξενα στρεβλωμένοι στο κάτω μέρος τους και παραμορφωμένοι. Αυτό δεν είναι φυσιολογικό. Θα επικοινωνήσω με το δασαρχείο όταν επιστρέψουμε”. Πραγματικά, οι άντρες επέστρεψαν στο χωριό και μετέβηκαν στο σπίτι του Νομικού. Εκεί αντάλλαξαν απόψεις για τα αποτελέσματα των μετρήσεων τους, ενώ ο δήμαρχος επικοινώνησε με το δασαρχείο για να ρωτήσει πληροφορίες από τον δασοφύλακα.
- “Δεν έχουμε δασοφύλακα πια εκεί” ήταν η απάντηση της υπαλλήλου.
- “Για ποιο λόγο” ρώτησε επικριτικά ο δήμαρχος.
- “Ο μόνιμος φύλακας αυτοκτόνησε πριν δύο χρόνια και ο αντικαταστάτης του βρίσκεται στο ψυχιατρείο. Μετά από αυτό δεν αντικαταστάθηκε” ενημέρωσε η υπάλληλος.
- “Γιατί στο ψυχιατρείο”; ρώτησε με περιέργεια εκείνος.
- “Γιατί στην αρχή ενημέρωνε πως θέλει μετάθεση, όμως στη συνέχεια έστελνε σήματα στην διεύθυνση πως βλέπει λάμψεις στον ουρανό, φωτεινές σφαίρες να ξεπηδούν από το έδαφος και φωτεινά φαντάσματα. Στην αρχή δεν δόθηκε σημασία όμως άρχισε να μας παίρνει τηλέφωνο και να ουρλιάζει. Τότε ήρθε ο γιατρός όπου έκρινε απαραίτητη την νοσηλεία του σε ψυχιατρική κλινική. Μετά από αυτό αποφασίστηκε να μην υπάρχει φύλακας για ένα διάστημα”.
Οι περιγραφές αυτές ήταν πολύ-πολύ παράξενες. Ο δήμαρχος και ο Νομικός ευχαρίστησαν τους τεχνικούς για την εργασία τους και κατόπιν έμειναν μόνοι στο σπίτι του.
- “Δήμαρχε πρέπει να σου δείξω μία μικρή μελέτη που έκανα πριν μερικά χρόνια. Όταν αυτοκτόνησε η γυναίκα του συγχωριανού μας” είπε προσεγγίζοντας ένα συρτάρι και βγάζοντας από εκεί έναν ογκώδη φάκελο από τον οποίο εξείχαν χαρτιά και βιβλία.
- “Τι σχέση έχει το ένα με το άλλο Νίκο; Δεν πιστεύω να υπαινίσσεσαι κάτι” απάντησε μάλλον φοβισμένος.
- “Κοίτα εδώ δήμαρχε” είπε και άρχισε να ξεδιπλώνει έναν χάρτη και να ξεφυλλίζει δύο βιβλία. “Το 1987 δύο μαθητές ανακάλυψαν στην Ρωσία μία αρχαία πόλη. Οι αρχαιολόγοι έμειναν άφωνοι όταν διαπίστωσαν πως επρόκειτο για μία τέλεια δομημένη πόλη. Επρόκειτο για το ‘Άρκαιμ’ που στα ρωσικά σημαίνει γη και ουρανός και χρονολογείται από τον δέκατο έβδομο αιώνα προ Χριστού. Το κτίσμα χαρακτηριζόταν από τα κυκλικά του τείχη ενώ και στο εσωτερικό του, υπήρχαν σπίτια που ακολουθούσαν κυκλική ροή, ακριβώς όπως ο δημοσιογράφος περιέγραφε στα εγκαίνια. Οι κάτοικοι έζησαν εκεί για λίγα χρόνια και υπό άγνωστες συνθήκες μετανάστευσαν βάζοντας οι ίδιοι φωτιά στο Αρκάιμ. Το παράξενο είναι πως σύμφωνα με τους αρχαιολόγους η πόλη είχε φτιαχτεί με πολύ προηγμένα μέσα για την εποχή, ενώ όπως εξετάστηκε, η θέση του παρακολουθεί με εκπληκτική ακρίβεια δεκαοχτώ αστρονομικά φαινόμενα, ενώ για παράδειγμα το Στόουνετζ, δεκαπέντε. Άκου κι αυτό. Ο αρχαιολογικός χώρος είναι σήμερα ανοιχτός για το κοινό αλλά όχι σε όλα τα σημεία του. Τα δέντρα στην περιοχή παρουσιάζουν ανωμαλίες. Αρχαιολόγοι που εργάστηκαν εκεί ανέφεραν δυσφορίες, τάσεις αυτοκτονίας, ενώ κάποιοι κλείστηκαν σε ψυχιατρείο. Δήμαρχε σου θυμίζω πως οι ίδιοι οι κάτοικοι πυρπόλησαν το τέλειο κτίσμα τους. Σήμερα οι ντόπιοι φοβούνται να πηγαίνουν εκεί”. Ο Νομικός του έδειχνε φωτογραφίες μέσα από το βιβλίο εξηγώντας του την ομοιότητα με το επιστημονικό κέντρο που είχε φτιάξε ο ρώσος.
- “Κάτι γίνεται λοιπόν εκεί μέσα. Κάνουν πειράματα που τρελαίνουν τα ζώα και τον κόσμο” κατάφερε να συμπληρώσει μετά δυσκολίας ο δήμαρχος.
- “Κι όχι μόνο. Ίσως τρελαίνονται και οι ίδιοι δήμαρχε. Ξεχνάς πως κανείς ποτέ δεν βγήκε από εκεί και κανείς δεν μπήκε. Πως παίρνουν προμήθειες για τρόφιμα; Πως επικοινωνούν με τις οικογένειες τους”;
- “Θα επικοινωνήσω άμεσα με το Υπουργείο. Πρέπει να μπούμε μέσα, να δούμε τι συμβαίνει” απάντησε σχεδόν πανικόβλητος.

Πραγματικά, ο δήμαρχος επικοινώνησε με στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών. Παρουσίασε όλα τα στοιχεία που είχαν αποκομίσει από την έρευνα αλλά και τις μελέτες του Νίκου Νομικού και η υπόθεση κίνησε το ενδιαφέρον ανώτατων στελεχών της κυβέρνησης. Σύντομα η είδηση διέρρευσε στον τύπο και μάλιστα έγινε γνωστό πως η κυβέρνηση προτίθεται να βγάλει ένταλμα έρευνας στον αποκλεισμένο χώρο του Παγκόσμιου Επιστημονικού Κέντρου Ερευνών.

Στην είδηση ξέσπασε πανικός. Διαδηλωτές στην Αθήνα άρχισαν να ζητούν το κλείσιμο του κέντρου, αλλά και χωρικοί στο Στεφανοβίκειο άρχισαν να φοβούνται, να κλείνονται στα σπίτια ή ακόμα να φέρνουν τα ζώα τους ως το χωριό!

Σε λίγες μέρες αστυνομικές δυνάμεις κατέφτασαν στην περιοχή, παρατάχθηκαν περιμετρικά του κτιρίου και  προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν με την μέσα μεριά χωρίς να λάβουν καμία απόκριση. Δεδομένου πως η αστυνομία είχε βγάλει ήδη ένταλμα οι αστυνομικοί είχαν το δικαίωμα να εισβάλουν στον χώρο. Πως όμως θα το έκαναν αυτό; Η μοναδική θεόρατη πύλη ήταν ερμητικά κλειστή ενώ περιμετρικά η τάφρος καθιστούσε αδύνατη την προσέγγιση.

Η κυβέρνηση αποφάσισε να επιστρατεύσει τον στρατό για να εισβάλει στο κτίριο. Πραγματικά ο στρατός περικύκλωσε το συγκρότημα κτιρίων, ενώ η αστυνομία σε μεγαλύτερη ακτίνα έφτιαξε μια περίμετρο πίσω από την οποία είχαν μαζευτεί διαδηλωτές, δημοσιογράφοι και απλοί πολίτες από όλο τον κόσμο. Μετά από αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις ο στρατός πυρπόλησε την πύλη και εισέβαλε προσεκτικά μέσα με πεζούς στρατιώτες. Για ώρα δεν ακουγόταν τίποτα. Ούτε πυροβολισμοί, ούτε φωνές. Μόνο μετά από λίγο, μερικοί στρατιώτες βγήκαν έξω ζαλισμένοι και σε ημιλιπόθυμη κατάσταση. Κάποιοι συνάδελφοι τους έτρεξαν να τους στηρίξουν, κάποιοι άλλοι φοβήθηκαν και έκαναν πίσω, ενώ κάποιοι από τους στρατιώτες έχασαν τις αισθήσεις τους και έπεσαν στην τάφρο. Κανείς από όσους βγήκαν έξω δεν κατάφερε να πει κάτι, οπότε ο συνταγματάρχης που είχε βρεθεί εκεί για να συντονίσει την διαδικασία επικοινώνησε με τον Υπουργό Άμυνας. Αφού τον ενημέρωσε χαμηλόφωνα, όσοι ήταν κοντά του άκουσαν να λέει: “Μάλιστα” με αποφασιστικότητα και να κλείνει το τηλέφωνο.

Αμέσως, έδωσε εντολή να περιμένουν όλοι απομακρυσμένοι. Μετά από δύο ώρες περίπου ένα όχημα του στρατού κατέφτασε και μία ντουζίνα περίπου από άντρες με παράξενες λευκές στολές που κάλυπταν ακόμα και το κεφάλι τους κατέβηκαν, αναφέρθηκαν, έλαβαν μία πρόχειρη ενημέρωση και εισήλθαν στον χώρο. Οι άντρες μετά από μισή ώρα περίπου άρχισαν να βγαίνουν με πρόχειρα φορεία που είχαν προμηθευτεί και στα οποία είχαν τοποθετήσει στρατιώτες χωρίς αισθήσεις. Ο ένας από αυτούς φαινόταν να έχει σπάσει το κρανίο του σα να συγκρούστηκε με κάτι. Τις επόμενες ώρες οι άντρες με τις λευκές στολές έφεραν και τους υπόλοιπους στρατιώτες. Άλλοι νεκροί, άλλοι χωρίς αισθήσεις κι άλλοι να παραμιλούν λέγοντας ασυναρτησίες. Σύντομα, ξεκίνησαν να βγάζουν έξω τους κατοίκους της περιοχής. Ήταν όλοι ζωντανοί όμως δεν έδειχναν να έχουν επαφή με την πραγματικότητα. Ακολουθούσαν τους μεταφορείς χωρίς αντίσταση, όμως δεν απαντούσαν σε ερωτήσεις. Αντίθετα μιλούσαν για εξισώσεις και χημικά στοιχεία σε διάφορες γλώσσες.

Αφού ο συνταγματάρχης έλαβε διαβεβαιώσεις πως στον χώρο δεν υπήρχαν άλλοι άνθρωποι, έστειλε την αποστολή για άλλη μια φορά μέσα μαζί με μία κάμερα και φωτογραφικές μηχανές. Η εντολή ήταν να τραβήξουν τα πάντα μέσα σε τρεις ώρες. Στο μεταξύ ακολούθησε μία ακόμα σύσκεψη μέσω τηλεφώνου του συνταγματάρχη, του Υπουργού Άμυνας, του ίδιου του πρωθυπουργού και ενός ρώσου αξιωματούχου που φαίνεται πως από την αρχή βρισκόταν σε συνομιλίες με την κυβέρνηση για το συμβάν. Λίγο πριν την πάροδο των τριών ωρών οι άντρες επέστρεψαν και ο συνταγματάρχης έδωσε εντολή να μεταφέρουν βυτιοφόρα που είχαν φτάσει λίγο νωρίτερα βενζίνη περιμετρικά του κτιρίου ενώ την ίδια ώρα ένα πυροσβεστικό ελικόπτερο έριξε βενζίνη στο κέντρο του κτιρίου που ήταν ανοιχτό από ψηλά. Την ίδια ώρα η αστυνομία απομάκρυνε το πλήθος και όταν η διαδικασία ολοκληρώθηκε ειδικό μηχάνημα εκτόξευσε εκρηκτικά μέσα στο κτίριο όπου και σημειώθηκε ελεγχόμενη έκρηξη. Σε λίγα λεπτά όλο το κτίριο είχε τυλιχθεί στις φλόγες ενώ πυροσβέστες αγκυροβολημένοι κυρίως στο Μαυροβούνι ήταν σε επιφυλακή για τυχόν πυρκαγιά. Το Κέντρο καταστράφηκε ολοσχερώς και μόνο από ψηλά φαινόντουσαν τα σημάδια του.

Οι κάμερες και οι φωτογραφικές μηχανές δεν λειτούργησαν ποτέ και κανείς δεν είδε τι τράβηξαν. Οι διασωθέντες μοιράστηκαν σε όλα τα διαθέσιμα νοσοκομεία της περιοχής ενώ οι επιστήμονες ήταν μεν ζωντανοί ήταν όμως ανίκανοι να βοηθήσουν σε οποιαδήποτε έρευνα. Τους επόμενους μήνες με έξοδα της ρωσικης κυβέρνησης χτίστηκε λίγο έξω από το Στεφανοβίκειο ένα ψυχιατρείο όπου νοσηλεύτηκαν οι περίπου χίλιοι επιστήμονες και στρατιώτες που κρίθηκε απαραίτητο πως έπρεπε να νοσηλευτούν σε ίδρυμα. Το νέο ίδρυμα ονομάστηκε ‘Άρκαμ Άσυλο’. Όσο για τον Νίκο Νομικό, είχε βρει το θέμα του επόμενου βιβλίου του με τίτλο ‘η πόλη που δεν αναστήθηκε ποτέ’.


σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο τσι παρασκευής ~ πωλείται το αεροδρόμιο αθηνών

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
Ανοίγει ο δρόμος για την πώληση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μετά και την απόφαση της Hochtief να διαθέσει το μετοχικό ποσοστό που κατέχει σε έξι αεροδρόμια διεθνώς, μεταξύ των οποίων και στο Ελευθέριος Βενιζέλος
 το σχόλιο 
Κάποια στιγμή στην Ελλάδα θα μάθουμε τι σημαίνει ιδιωτικός τομέας. Οι άνθρωποι είναι επιχειρηματίες. Πουλάνε, αγοράζουν. Έτσι πάνε αυτά. Το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι ένα εκ των κορυφαίων στον κόσμο και μάλιστα με σημαντικές διεθνείς διακρίσεις. Ο αγοραστής όπως όλα δείχνουν έχει μακρά πείρα στην διοίκηση αερομεταφορέων κι έτσι μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την ομαλή λειτουργία του. Αυτά που ακούγονται ότι φεύγουν οι ιδιοκτήτες άρον-άρον για να προλάβουν, είναι φυσικά: Ανοησίες!

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

ANΘΡΩΠΙΝΑ ΒΙΩΜΑΤΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ~ πένθος: αυτοί που μένουν πίσω

μαθήματα από καθημερινές ιστορίες ανθρώπων που άλλαξαν τις ζωές τους

Άλλη μια Παρασκευή μαζί. Το σημερινό μας θέμα είναι λίγο ιδιαίτερο και πολύ ευαίσθητο. Θα μιλήσουμε για το πένθος και πως αισθάνονται τα άτομα που το βιώνουν. 



Όλοι μας κάποια στιγμή της ζωής μας βιώνουμε μεγάλες απώλειες όπως ο χαμός ενός αγαπημένου προσώπου, της δουλειάς μας, ενός κατοικιδίου ή του σπιτιού μας.

To πένθος είναι ο τρόπος που αντιδρούμε στο θάνατο. Πρόκειται για μια επώδυνη συναισθηματική διαδικασία η οποία συμβαίνει μετά από μια σημαντική απώλεια. Όταν δηλαδή αναγκαζόμαστε να αποχωριστούμε εκείνον που έφυγε από την ζωή και να προσαρμοστούμε σε έναν κόσμο από τον οποίον εκείνος θα λείπει.

Το πένθος δεν εμφανίζεται μόνο όταν «φεύγει» κάποιος αλλά και μετά από μια απώλεια γενικότερα, όπως ένας χωρισμός ή ακόμη και αν χάσουμε ένα αντικείμενο, στο οποίο είχαμε επενδύσει ιδιαίτερα συναισθηματικά.

Το πένθος συναντάται ακόμα και στα ζώα. Τα δελφίνια κάθονται πολλές ώρες δίπλα στο νεκρό τους σύντροφο ή ακόμα ένας σκύλος μπορεί να κλαίει και να περιμένει να γυρίσει το χαμένο αφεντικό του.

Οι πρώτες ώρες του πένθους είναι δύσκολες. Τα άτομα συνήθως βιώνουν καταστάσεις σοκ. Αισθάνονται μουδιασμένοι, πανικόβλητοι, κλαίνε με λυγμούς  Επιπρόσθετα αισθάνονται θυμό, ενοχή, φόβο, κενό, αποπροσανατολισμό και παράπονο. Μπορεί να έχουν δυσκολίες να κοιμηθούν ή να εκδηλώσουν ταχυπαλμία. Ορισμένοι νιώθουν ανήμποροι να σταθούν στα πόδια τους και έχουν ανάγκη πρακτική και συναισθηματική υποστήριξη από τον περίγυρό τους. Πρέπει να τονιστεί πως ο καθένας έχει το δικαίωμα να πενθήσει και πως αυτό γίνεται με διαφορετικό τρόπο, ένταση και χρονική διάρκεια. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Η διάρκεια του πένθους συνήθως κυμαίνεται μεταξύ 6 και 12 μηνών.

Με το πέρασμα του χρόνου τα άτομα ίσως να αισθάνονται αναστάτωση και να γίνονται δραστήρια. Αναζητούν ασχολίες με άλλα πράγματα όπως η καθαριότητα του σπιτιού. Πολλοί πιστεύουν πως βλέπουν, ακούν ή  αισθάνονται των θανόντα. Ακόμα όμως στο στάδιο αυτό  αισθάνονται πόνο και οδύνη.

Ο συμβιβασμός με το θάνατο είναι μια σταδιακή διαδικασία. Κάποιοι μπορεί να χρειαστούν μεγάλο χρονικό διάστημα για να νιώσουν τον πόνο τους να απαλύνεται. Τα άτομα αρχίζουν, σιγά-σιγά, να θυμούνται και να αναπολούν όσα τους συνέδεαν με αυτόν/η που έφυγε. Αρχίζουν να αντιμετωπίζουν την πραγματικότητα της απώλειας. Σιγά σιγά αποκτούν νέους ρόλους και συνδέονται με άλλους ανθρώπους. Μέσα από αυτή την διαδικασία όμως μπορούν να γίνουν λάθη ανεπανόρθωτα με κίνητρο τον πόνο. Για να αποφευχθούν τέτοιου είδους λάθη υπάρχουν τρόποι που τα άτομα μπορούν να βοηθήσουν τον εαυτό τους καθώς και τρόποι που η οικογένεια και οι φίλοι μπορούν να βοηθήσουν αυτόν που πενθεί. 
Α)  Όσον αφορά το ίδιο το άτομο θα μπορούσε να προετοιμαστεί για το θάνατο του αγαπημένου προσώπου, να σκεφτεί σοβαρά εάν θα ήθελε να δει το σώμα του νεκρού ατόμου, να έχει κάποιον δίπλα του στις διαδικασίες της κηδείας, να μην κάνει μεγάλες αλλαγές στην ζωή του π.χ να πουλήσει την οικία του, να προσέχει την υγεία του, να μιλήσει για αυτά που νιώθει και να μην κλείνεται στον εαυτό του, να διατηρήσει τις κοινωνικές του επαφές και σχέσεις, να μην  βρει παρηγοριά σε ουσίες που προκαλούν εθισμό.
Β) Όσον αφορά την οικογένεια και τους φίλους θα μπορούν να βοηθήσουν με το να περάσουν χρόνο με το άτομο που πενθεί να του μιλούν και να το ακούσουν, να κάνουν υπομονή εάν το άτομο που πενθεί θέλει να μιλάει διαρκώς για το ίδιο θέμα, να μην παίρνουν προσωπικά το θυμό ή την νευρικότητα του ατόμου που πενθεί, να προσφέρουν πρακτική βοήθεια στο άτομο εάν το επιθυμεί, να το συμπεριλαμβάνουν σε κοινωνικές εκδηλώσεις, να το παροτρύνουν να δημιουργήσει νέες σχέσεις και τέλος εάν το άτομο δεν αισθάνεται καλά και δυσκολεύεται να αντεπεξέλθει να το ενθαρρύνουν να ζητήσει βοήθεια από κάποιο ειδικό.

Αυτά για σήμερα από εμένα. Θα με χαροποιούσε αν μου περιγράφατε στα σχόλια πως βιώσατε εσείς κάποια απώλεια σημαντική για εσάς ή κάποιον δικό σας. +entita matsinska 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΘΕΜΑ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο τσι πέμπτης ~ ξαναχτύπησε ο θανατηφόρος ιός

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
Μακραίνει η λίστα με τα θύματα της γρίπης καθώς συνολικά 12 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους έπειτα από σοβαρές επιπλοκές. Επιπλέον, για 41 ασθενείς κρίθηκε απαραίτητο να νοσηλευτούν σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, εξαιτίας των βαριών και ανυποχώρητων συμπτωμάτων
 το σχόλιο 
Είναι η πρώτη και τελευταία φορά που θα ασχοληθώ με το θέμα. Δεν θέλω να ξανακούσω τίποτα ξανά για αυτό το θέμα. Ο ιός και ανοησίες. Το σχέδιο για την μείωση του πληθυσμού και άλλες τέτοιες κουταμάρες. Αρρωσταίνεις-πεθαίνεις. Έχουμε και πιο σημαντικά πράγματα να ασχοληθούμε, ε;

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜOΣ ΠΕΜΠΤΗΣ ~ όταν ο λαός ρίχνει κυβερνήσεις έχω πολλές απορίες

Καληνωρίσματα. Προ ημερών είχαμε την πτώση της κυβέρνησης της Βουλγαρίας. Έχει πολύ ενδιαφέρον βέβαια να μελετήσουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες η βουλγαρική κυβέρνηση παραιτήθηκε. Πιο συγκεκριμένα, η απόφαση για αύξηση του ρεύματος και μερικές ακόμα αναπροσαρμογές στο πιο φτωχό κράτος της Ευρώπης, έφεραν κοινωνική έκρηξη. Διαδηλωτές συγκρούστηκαν με τις αστυνομικές δυνάμεις σε ένα σκηνικό πολύ γνώριμο και συνηθισμένο για εμάς εδώ στην Ελλάδα. Οι κυβερνώντες αυτό όμως δεν το άντεξαν στην Βουλγαρία και αποφάσισαν να παραιτηθούν σύσσωμοι. Πες πολιτικό κόστος, πες ηθική. Η ουσία είναι αυτή.

Σε μία πολύ σύντομη αναδρομή θυμάμαι την κυβέρνηση Παπανδρέου που ουσιαστικά “έπεσε” άσχετα αν δεν προκηρύχτηκαν άμεσα εκλογές και είχαμε μία μεταβατική κυβέρνηση μέχρι αυτές να έρθουν. Οι πιέσεις ήταν αφόρητες την ίδια ώρα που έξω από την Βουλή, η Αθήνα καιγόταν. Παρόμοιες ιστορίες συναντάμε στην Βόρεια Αφρική και αλλού. Όμως εγώ νομίζω πως μόνο στη Βουλγαρία είδαμε μία κυβέρνηση να έχει το σθένος να τα παρατήσει τόσο εύκολα.

Αλλά ας το δούμε αυτό το τελευταίο λιγάκι. Να τα παρατήσει; Το γεγονός ότι παραιτήθηκε έχει λίγα στοιχεία imageαφέλειας. Μία συγκεκριμένη πολιτική οδήγησε σε αντιδράσεις, έτσι δεν είναι; Τότε γιατί δεν απέσυραν την δέσμη αυτή των μέτρων και αντίστοιχα αν δεν υπήρχε άλλη λύση από την εφαρμογή των μέτρων αυτών, τότε γιατί αυτή η κυβέρνηση παραιτήθηκε ενώ ήξερε πως τα μέτρα αυτά ήταν απαραίτητα για την ευημερία της χώρας; Δεν είχε πλάνο; Δεν είχε προοπτικές; Δεν είχε πίστη στην ίδια της την πολιτική; Προσωπικά, όσο κι αν τα μέσα ή τα ιστολόγια παρουσιάζουν ηρωική αυτήν την κυβέρνηση, εμένα μου αφήνει μία εικόνα δειλίας και ανικανότητας.
Πρέπει όμως όλοι να παραδεχτούμε πως η κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεση της με μία πραγματικά ηρωική δήλωση: “Η εξουσία μας δόθηκε από τον λαό. Σήμερα, τού την επιστρέφουμε”. Ακόμα όμως κι αυτή η δήλωση με προβληματίζει. Επιστρέφουν στον λαό την εξουσία με τι πλάνο; Μπορεί ο λαός να κυβερνήσει; Μπορεί να νομοθετήσει χωρίς εκλεγμένους αντιπροσώπους; Προφανώς η απάντηση είναι η διακήρυξη νέων εκλογών. Και από εκεί τι προκύπτει; Δεν θα είναι ξανά υποψήφιοι οι ίδιοι ή θα αποσυρθούν από την πολιτική ζωή; Κι αν είναι, με τι πρόγραμμα θα διεκδικήσουν την ψήφο των πολιτών τους; Αν αυτό είναι ελκυστικό, γιατί δεν το εφαρμόζουν από τώρα να σώσουν χρόνο και χρήμα από την χώρα; Πολλές φορές, ο ηρωισμός είναι μάλλον αφελής… +Yanni Spiridakis 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΘΕΜΑ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο τσι τετάρτης ~ μία ferrari στην ελλάδα

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
μόνο μία Ferrari πωλήθηκε στο σύνολο του 2012. Αυτό, μαζί με μία μεταχειρισμένη που επίσης πωλήθηκε, έρχεται σε αντίθεση με τις 21 νέες και 37 μεταχειρισμένες που πωλήθηκαν το 2007, τη χρονιά πριν την έναρξη της ύφεσης στην Ελλάδα
 το σχόλιο 
Oμολογώ πως πολύ σοβαρότερα πράγματα συνέβησαν σήμερα στην Ελλάδα και τον κόσμο, αλλά η συγκεκριμένα είδηση είναι η πιο ενδεικτική εδώ και καιρό της οικονομικής κρίσης! Το βλέπετε; Μόνο ένας έλληνας είχε τα λεφτά και τα κότσια να αγοράσει το αμάξι των ονείρων κάθε άντρα. Όλοι οι υπόλοιποι όχι απλά θα βολευτούμε με αυτό που έχουμε εδώ και χρόνια, όχι μόνο θα αναζητήσουμε ένα "κουτάκι" με αερόσακο και αυτόματο κλείδωμα, αλλά δεν πρόκειται καν να αγοράσουμε αμάξι γιατί μειώσαμε τις μετακινήσεις λόγω ακρίβειας της βενζίνης!

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2013

ΠΡΟΒΛΗΜAΤΙΣΜΟΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ ~ φορολογήστε τους νέους αφού τους μάθετε την αξία του εισοδήματος

Καληνωρίσματα. Τις προηγούμενες μέρες διαβάσαμε για μία διάταξη του Υπουργείου Οικονομικών σύμφωνα με την οποία κάθε ενήλικος στην ηλικία των δεκαοχτώ θα υποχρεώνεται να καταθέτει φορολογική δήλωση δικαιολογώντας με αποδείξεις πως έχει ξοδέψει περισσότερα από τρεις χιλιάδες ευρώ, ποσό που θεωρείται ως το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης. Με απλά λόγια το κράτος παίρνει σαν δεδομένο πως κάθε δεκαοχτάχρονος χρειάζεται τουλάχιστον τρεις χιλιάδες ευρώ για να ζήσει, οπότε του ζητάει να φέρει ισόποσες αποδείξεις αλλιώς θα τον φορολογεί με εβδομήντα πέντε ευρώ.

Όσο κι αν είναι ακούγεται γελοιωδώς παράλογο εγώ θα ομολογήσω πως έχει μια λογική βάση. Είναι βέβαιο άλλωστε πως οι νέοι έχουν έξοδα άνω των τριών χιλιάδων ευρώ, οπότε το κίνητρο που τους δίνεται να μαζέψουν τις αντίστοιχες αποδείξεις λειτουργεί σαν παράλληλο όπλο κατά της φοροδιαφυγής.

Η αλήθεια είναι πως οι νέοι αποτελούν ένα ζωντανό κύτταρο imageτης κοινωνίας. Πολύ συχνά η καθημερινότητα τους είναι πολύ πιο πλούσια απ’ ότι των γονιών τους. Ψωνίζουν περισσότερο σε εμπορικά καταστήματα, καταναλώνουν περισσότερα στην διασκέδαση τους και είναι πολύ πιθανό να έχουν πιο πολύπλοκη καταναλωτική δράση. Είναι πολύ σημαντικό αυτά τα παιδιά να αποκτήσουν σύντομα και καταναλωτική συνείδηση. Να μάθουν να ζητούν την απόδειξη καθώς πλέον θα έχουν οι ίδιοι την υποχρέωση να τις καταθέτουν, να μπορούν να διαχειρίζονται τα όποια εισοδήματα τους συνετά και με βάση σωστές καταναλωτικές πολιτικές (σύγκριση, προσφορές κλπ.) και να γνωρίζουν πως να περικόπτουν έξοδα ή να αποταμιεύουν.

Η μοναδική μου ένσταση αφορά τον χαρακτηρισμό των παιδιών αυτών ως προστατευόμενα μέλη. Ένας ενήλικας δεν θα έπρεπε να είναι προστατευόμενο μέλος. Δεν ξεχνάω τα νούμερα της ανεργίας, ούτε τις μηδενικές προοπτικές στους νέους μας σήμερα. Όμως έχω το παράδειγμα του αδερφού μου που εργαζόταν σε τρεις δουλειές στην διάρκεια των σπουδών του, αλλά και δεκάδων νέων που βολεύονται σε δουλειές του ποδιού απλά και μόνο για να μην επιβαρύνουν τους γονείς τους. Στα δεκαοχτώ τους μπορούν να μπουν στον στίβο της ζωής κάτι που δεν σημαίνει φυσικά επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά ξεκίνημα της τριβής με τον εργασιακό κλάδο, που μεταφράζεται σε αναζήτηση εργασίας, απόρριψη, επαγγελματική εκμετάλλευση και μικρές απολαβές που όμως είναι ένα μικρό εφόδιο για το ξεκίνημα του νέου. Ο νέος οφείλει να επιδιώξει να κατακτήσει το πρώτο του εισόδημα από πολύ νωρίς αναλογιζόμενος την δυσχερή κατάσταση της οικογένειας του και τον αυτοσεβασμό του.

Για να μην αγχώνεστε, οι νέοι θα βρουν τις αποδείξεις, θα γλιτώσουν τον φόρο, όμως δεν θα έπρεπε να είναι αυτό το θέμα. Δώστε κίνητρα στους νέους να φροντίσουν για την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Η δουλειά δεν είναι αγγαρεία, είναι τιμή και περηφάνια και μάλιστα στις μέρες μας έχει και μεγαλύτερη αξία+Yanni Spiridakis 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΓΑΛΟΥΧΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο τσι τρίτης ~ πολυσήμαντη επίσκεψη γάλλου προέδρου

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
«Να επενδύσουμε στην Ελλάδα. Αυτό είναι το μήνυμα», δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ κατά την ομιλία του σε Γάλλους και Έλληνες επιχειρηματίες στην Αθήνα. Πρέπει να ξεκινήσει μια νέα φάση και η λέξη κλειδί είναι η ανάπτυξη, τόνισε
 το σχόλιο 
H επίσκεψη του Ολλάντ στην Ελλάδα ήταν πολυσήμαντης σημασίας. Εγκαινίασε ένα πολλά υποσχόμενο πρόγραμμα επενδύσεων που σημαίνει ανάπτυξη και θέσεις εργασίας. Έστειλε μήνυμα σε όλη την Ευρώπη (και όχι μόνο την Γαλλία) για επενδύσεις στον τόπο μας. Έστειλε μήνυμα στην τρόικα και την υπόλοιπη Ευρώπη πως δεν γίνεται να παρθούν άλλα μέτρα. Έστειλε μήνυμα στους Ευρωπαίους πολίτες πως μπορούμε ακόμα να είμαστε ενωμένοι και αλληλέγγυοι σε κλίμα σύμπνοιας. Ας ελπίσουμε τα χαμόγελα και οι χειραψίες να μετουσιωθούν σε ουσία για την κοινωνία

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »

Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜOΣ ΤΡΙΤΗΣ ~ θέλουμε να έρθει το τέλος του κόσμου;

Καληνωρίσματα. Ο σημερινός προβληματισμός θα είναι πολύ εύκολος στην διατύπωση του επειδή δεν θα χρησιμοποιήσω ούτε στατιστικές για την παγκόσμια πείνα, φτώχια και τις κακουχίες, ούτε για το χρέος των κρατών και πολιτών, ούτε για άλλα οικονομική ή κοινωνικά μεγέθη. Δεν πρόκειται επίσης να χρησιμοποιήσω πηγές από την Αποκάλυψη του Ιωάννη ή το ημερολόγιο των Μάγιας και άλλες σχετικές αναφορές στην συντέλεια του κόσμου. Θα το πάμε χαλαρά, θα το ζυγίσουμε και αποφασίζουμε στο τέλος.

Μπορεί να είναι άδικο μπρος στα κακά του κόσμου, όμως την αφορμή για το σημερινό άρθρο πήρα από την αποκάλυψη του σκανδάλου των στημένων αγώνων ποδοσφαίρου σε μεγάλες διοργανώσεις. Δεν είμαι αφελής. Γνωρίζω πως στην Ελλάδα, την Αλβανία, την Ιταλία, την Αγγλία και αλλού υπάρχει σωρεία τέτοιων φαινομένων, όμως εξακολουθούσα να είμαι ρομαντικός για το Champions League και το Παγκόσμιο Κύπελλο όπου ήδη τα χρήματα από χορηγούς κλπ. είναι τεράστια. Έκανα όμως κι εκεί λάθος. Κυρίως διότι θεωρούσα πως το ποδόσφαιρο είναι μία από τις τελευταίες αγνές απολαύσεις που έχουν μας μείνει. Αλλά όπως είπα έκανα λάθος.

Ύστερα αναζητώ περισσότερες απολαύσεις. Μία βόλτα στο πάρκο με την οικογένεια σου; Δυστυχώς από τη μια οι συνήθειες του υπερκαταναλωτισμού που δεν επιτρέπουν μία βόλτα να μείνει μόνο στην βόλτα και από την άλλη το ζήτημα της ασφάλειας που πλέον είναι ασταθές αν σκεφτεί κανείς ότι η βόμβα σε ένα εμπορικό κέντρο όπου περνούν γυναικόπαιδα εγκαινίασε ένα νέο κομμάτι στην τρομοκρατία στην Ελλάδα που ονομάζεται “δημόσιοι χώροι”. Μία βόλτα στο πάρκο λοιπόν, μπορεί να κοστίσει

Όπως τα λεφτά έχουν χάσει την αξία τους, έτσι και η ανθρώπινη ζωή, το ίδιο. Σκεφτείτε πως αισθάνεστε σε ένα τυπικό δελτίο ειδήσεων σήμερα που ακούτε μετά το πέμπτο-έκτο θέμα, πως τριάντα άνθρωποι έχασαν την ζωή τους σε πτώση λεωφορείου από γέφυρα, διακόσιοι νεκροί από την επίθεση του συριακού καθεστώτος στους αντάρτες, δώδεκα νεκροί από φωτιές στην Αυστραλία και ύστερα το κάπως ειρωνικό: ένας νεκρός από οβίδα παλαιστίνιων προς το Ισραήλ! Αντίστοιχα μπορεί η πρώτη είδηση να είναι ο θάνατος ενός αμερικανού στρατιώτη στο Αφγανιστάν και μόλις στο τέλος να αναφέρεται η έκρηξη με εκατό νεκρούς αφγανούς από πυρά αμερικανών. Καταλάβατε την διαφορά; Πόσο κοστίζει λοιπόν η ζωή; Υποκειμενικά και ελάχιστα.

Ελάχιστα κοστίζει και η περιουσία των ανθρώπων. Εγώ ας πούμε, μπορεί να κατέθετα κάθε εβδομάδα είκοσι ευρώ στην τράπεζα για το ενός χρόνου παιδί μου με σκοπό να τα αξιοποιήσω όταν ενηλικιωθεί. Προκειμένου να πληρώσω την εφορία όμως αναγκάστηκα να “σηκώσω” τις οικονομίες μου και να μείνω “στεγνός”. Αντίστοιχα αν κριθεί απαραίτητο μπορεί να μου κατασχεθεί το διαμέρισμα (πρώτη κατοικία) που αγόρασα με δάνειο επειδή ήμουν ασυνεπής σε αυτό. Ποιος θα εξετάσει άραγε τι κόπο έκανα, τι θυσίες και τι όνειρα διέκοψα για να πληρώσω την προκαταβολή και τις δόσεις έως τώρα;

Οπότε και οι επενδύσεις πέφτουν στο κενό. Και όχι μόνο οι επενδύσεις σε περιουσία, αλλά και σε ανθρώπους. Έχετε δει imageπως έχουν αυξηθεί τα διαζύγια στις μέρες μας; Έχετε ακούσει πόσες περιπτώσεις προδοσίας σε πρώην δυνατές φιλίες σας περιβάλλουν. Αν κρίνω σε πόσες πρωταγωνίστησα εγώ, τότε σίγουρα θα είναι πολλές. Ξέρετε, δεν είναι οι πολιτικοί οι άτιμοι και όλοι εμείς τίμιοι. Είναι όλο το ανθρώπινο είδος τόσο διεφθαρμένο που απλά ανάλογα με τη θέση που έχει και την επιρροή που μπορεί να ασκήσει, κοιτάει που μπορεί να δράσει υπέρ του και κατά συνέπεια εις βάρος του συμπολίτη του. Δεν έχει νόημα να εμπιστεύεσαι κανέναν άνθρωπο σήμερα. Μπορείς φυσικά να δημιουργείς δεσμούς, απλά πρέπει να απολαμβάνεις ότι σου προσφέρουν για όσο διάστημα διαρκούν. Μία σίγουρη εξαίρεση που βρήκα είναι στην σχέση του ανθρώπου με τον σκύλο. Αυτή δεν “σπάει” ποτέ!

Πολύ δυνατή σχέση είναι και αυτή με το χρήμα. Είναι τόσο παθιασμένη η σχέση μας που τελικά αυτό καθορίζει τα πάντα. Το μοναδικό πρόβλημα είναι πως το χρήμα είναι σαν τον έρωτα. Τελειώνει γρήγορα. Κι αν κάποτε εύκολα το ξαναβρίσκαμε τώρα έχει μαζευτεί όλο στα Εμιράτα. Εκεί βέβαια επειδή έχουν πολύ έρωτα (ε… συγγνώμη χρήμα εννοώ) και δεν ξέρουν τι να το κάνουν, έρχονται και κάνουν επενδύσεις στην Δύση για να δείξουν ότι εκτός από πλούσιοι είναι και καλοί. Η αλήθεια βέβαια είναι πως με τις επενδύσεις στον αθλητισμό, στον τουρισμό κλπ. θέλουν απλά να εισχωρήσουν στον Δυτικό πολιτισμό που μπορεί από λεφτά να στέρεψε είναι όμως απείρως ανώτερος από αυτόν της καυτής Ανατολής. Για να μην ξεφεύγουμε όμως από την ουσία, οι επενδύσεις είναι επενδύσεις κι έτσι μπορεί να σημειώνεται ανάπτυξη, αλλά τελικοί κερδισμένοι είναι και πάλι οι άραβες, τουλάχιστον μέχρι να μαζέψουν όλα τα λεφτά του κόσμου και να μην ξέρουν τι να τα κάνουν!

Η εκκλησία μας διδάσκει να στρεφόμαστε στον Θεό στα δύσκολα και εγώ το κάνω ακόμα και στις καλές μέρες, όμως δεν νομίζω πως ο Θεός χωράει στο κείμενο αυτό, διότι η συντριπτική πλειοψηφία όσων Τον αφουγκράζονται είναι εκείνοι που ετοιμάζονται να Τον συναντήσουν (λόγω ηλικίας).

Για να μην γίνω μονότονος θα κάνω από μόνος μου αντίλογο. Ναι, υπάρχουν πολλά όμορφα στην ζωή. Ο έρωτας (όσο διαρκεί). Ένας περίπατος στη φύση (όταν βρεις τον χρόνο). Η ευλογία του να φέρνεις και να μεγαλώνεις μία νέα ζωή (μάλλον που μόνο αυτό μπορεί κανείς να αφήσει τελικά σε αυτόν τον κόσμο). Ναι, υπάρχουν πολύ όμορφα πράγματα στην ζωή, εξαιρετικές απολαύσεις και οι οποίες είναι καθημερινές, σε εκείνα τα μικρά διαλείμματα από την καθημερινή μας μιζέρια. Όμως…

…αξίζουν για να αποθεώνεις αυτόν τον κόσμο; Θέλω να πω, αρκούν για να είσαι περήφανος για το είδος σου; Μην μου πεις πως κατάφερες να ταξιδέψεις στο διάστημα, γιατί θα σου πω πως κατάφερες να καταστρέψεις το περιβάλλον. Μην μου πεις ότι κατάφερες να να τηλεμεταφέρεσαι από το ένα σημείο της Γης στο άλλο, γιατί θα σου πω πως δεν κατάφερες να παρέχεις λίγο νερό σε ένα τεράστιο ποσοστό του πληθυσμού.

Μας αναγνωρίζω πολλές ικανότητες και δεξιότητες, αλλά είσαι είμαστε κακοί και όπου κι αν πάμε φέρνουμε την φθορά και την κακία. Μήπως τελικά πρέπει να έρθει το τέλος του κόσμου; +Yanni Spiridakis 

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΕΣΕΙΣ ΤΙ ΛΕΤΕ; ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ;
 Διαβάστε περισσότερα.. »

σxόλιο τσι δευτέρας ~ νέα σύσκεψη πολιτικών αρχηγών

σχόλιο τσι μέρας
η είδηση που στιγμάτισε τη μέρα που πέρασε, σχολιάζεται απ' την νυχτερινή οπτική και προβληματίζει

 η είδηση 
Όλα τα κρίσιμα θέματα της οικονομίας, η αποτελεσματικότητα του κυβερνητικού έργου αλλά και η κατάσταση στην ευρωζώνη, απασχοόλήσαν στη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών της κυβέρνησης. Ειδικότερα, στο τραπέζι της συνάντησης τέθηκαν η ανεργία, η ταχύτερη απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, οι αποκρατικοποιήσεις κλπ.
 το σχόλιο 
Καλό είναι να μπορούν να κάτσουν γύρω από ένα τραπέζι. Ο χρόνος όμως περνάει και ακόμα δεν είδαμε λεφτά από αποκρατικοποιήσεις, ακόμα δεν ετοιμάστηκαν οι δήμοι να απορροφήσουν κοινοτικά κονδύλια και ακόμα δεν είδαμε λεφτά από επενδύσεις. Λογικό να γκρινιάζει η τρόικα, λογικό να γκρινιάζουμε και όλοι εμείς. Αλήθεια, τι περιμένουν πια; Είναι δυνατό να φοβούνται το πολιτικό κόστος; Τέτοια ώρα, τέτοια λόγια...

σχόλια; αντιρρήσεις; ερωτήσεις;
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΙΟ
 Διαβάστε περισσότερα.. »